737 AEW&C ေလယာဥ္သည္ ဘုိးရင္း
ကုမၸဏီ၏ ေခတ္မီ ဆန္းျပားသည့္ ေအဗီေယာနစ္မ်ား၊ ေလေၾကာင္းလမ္းျပ
စနစ္မ်ားႏွင့္ ေလယာဥ္ ေမာင္းခန္းမ်ား ပါရွိသည့္ မ်ိဳးဆက္သစ္ 737-700
ေလယာဥ္အား အေျခခံ တည္ေဆာက္ထားပါသည္။
737 မ်ိဳးကဲြေလယာဥ္မ်ားသည္ ကမၻာေပၚတြင္
လူႀကိဳက္ အမ်ားဆံုးႏွင့္ စိတ္အခ်ရဆံုး ဂ်က္ေလယာဥ္ အမ်ိဳးအစား ျဖစ္သည့္အျပင္
အပုိပစၥည္းႏွင့္ အေထာက္အပံ့ ပစၥည္းမ်ား အလြယ္တကူ ေပးသြင္းႏုိင္ၿပီး
ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းမႈ အခ်ိန္ အသက္သာဆံုး ေလယာဥ္အျဖစ္ ထင္ရွားပါသည္။
MESA (Multi-role Electronically
Scanned Array) ေရဒါသည္ 737 AEW&C ေလယာဥ္၏ ထူးျခားေသာ အဓိက
အာ႐ံုခံစနစ္ ျဖစ္ပါသည္။ အဆုိပါ MESA ေရဒါသည္ ဖမ္းယူႏုိင္ေသာ အကြာအေဝး
ေကာင္းမြန္ျခင္း၊ ေထာက္လွမ္း ေျခရာခံႏုိင္ျခင္းႏွင့္ တိက် ေသခ်ာျခင္း စေသာ
စြမ္းေဆာင္ရည္မ်ား ရရွိေစရန္ ဒီဇုိင္းေရးဆဲြ ထုတ္လုပ္ ထားပါသည္။ ေဝဟင္ႏွင့္
ေရျပင္ရွိ ပစ္မွတ္မ်ားအား တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း ေျခရာခံ ႏုိင္သည့္အျပင္
စစ္ဆင္ေရး နယ္ေျမအတြင္း စဥ္ဆက္မျပတ္ ေထာက္လွမ္း ေနစဥ္မွာပင္
အျခားစြမ္းေဆာင္ ရည္ ျမင့္မားေသာ တုိက္ခုိက္ေရး ေလယာဥ္မ်ားကိုလည္း
တုိက္႐ုိက္ ထိန္းခ်ဳပ္ ကြပ္ကဲႏုိင္စြမ္း ရွိပါသည္။
ဘုိးရင္း ကုမၸဏီသည္ Air-5077
“Wedgetial” စီမံကိန္းအား ေဆာင္ရြက္ေနစဥ္ ကာလ အတြင္းမွာပင္ မ်ိဳးဆက္သစ္
737-700 ေလယာဥ္ကုိ အေျခခံထားေသာ AEW&C ေလယာဥ္ ၆ စီးအား ေတာ္ဝင္
ၾသစေၾတးလ် ေလတပ္အတြက္ တည္ေဆာက္ေပးရန္ သေဘာတူညီမႈ ရရွိခဲ့ပါသည္။ Boeing 737
AEW&C ေလယာဥ္သည္ စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမင့္မားၿပီး ေခတ္မီ ပစၥည္းမ်ား တပ္ဆင္
အသံုးျပဳ ထားေသာေၾကာင့္ အနာဂတ္ AEW&C စနစ္အတြက္ အရည္အေသြး ျပည့္မီသည့္
ေလယာဥ္အျဖစ္ ကုမၸဏီမွ တရားဝင္ ေဖာ္ျပ ထားပါသည္။ ေတာ္ဝင္ ၾသစေၾတးလ်
ေလတပ္သည္ ပထမဦးဆံုး ၃ စီးကုိ သေဘာတူညီမႈ ရရွိၿပီးမၾကာမီ လက္ခံ
ရရွိခဲ့ပါသည္။ ေနာက္ထပ္ စတုတၴေျမာက္ႏွင့္ ပၪၥမေျမာက္ ေလယာဥ္မ်ားအား ၂ဝ၁ဝ
ျပည့္ႏွစ္ ႏွစ္ကုန္ပုိင္းတြင္ ရရွိခဲ့ၿပီး ေနာက္ဆံုး က်န္ရွိေသာ
တစ္စီးကုိမူ ယခုႏွစ္အတြင္း လက္ခံ ရရွိမည္ ျဖစ္ပါသည္။
၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လတြင္
ေတာင္ကုိရီးယား ႏုိင္ငံ၏ E-X ေဝဟင္ႀကိဳတင္ သတိေပး ေလယာဥ္ ၄ စီး ဝယ္ယူေရး
အစီအစဥ္ အတြက္ 737 AEW&C ေလယာဥ္အား ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၿပီး ဘုိးရင္း
ကုမၸဏီႏွင့္ ၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာလတြင္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆုိ ခဲ့ပါသည္။
စာခ်ဳပ္အရ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္တြင္ အၿပီး ေပးပုိ႔ရမည္ ျဖစ္သည္။ ဘုိးရင္း
ကုမၸဏီႏွင့္ ေတာင္ကိုရီးယားရွိ ကိုရီးယား ေလေၾကာင္း စက္မႈလုပ္ငန္းစု (KAI)
တုိ႔သည္ E-X 737 အစီအစဥ္ အတြက္ ခ်ဳပ္ဆိုထားသည့္ သေဘာတူညီခ်က္ အရ KAI
ကုမၸဏီသည္ AEW&C ေလယာဥ္ ၃ စီးအား အဆင့္ျမႇင့္တင္ သြားရန္ရွိၿပီး
ဒံုးပ်ံစနစ္မ်ား တပ္ဆင္ျခင္း၊ စမ္းသပ္ ပ်ံသန္းျခင္း လုပ္ငန္းမ်ားကုိ
ေတာင္ကုိရီးယား ႏုိင္ငံ ဆာခ်ီရြန္ၿမိဳ႕ရွိ စက္႐ံုတြင္ ျပဳလုပ္သြားမည္
ျဖစ္သည္။ စတုတၴ ေျမာက္ AEW&C ေလယာဥ္အား ဘုိးရင္းကုမၸဏီ၏ ထုတ္လုပ္ေရး
စက္႐ံုတစ္ခုတြင္ အဆင့္ျမႇင့္တင္ သြားရန္ သေဘာ တူညီထားပါသည္။ ပထမဆံုး
ေလယာဥ္တစ္စီးကုိ ဘူဆန္ရွိ ဂ်င္ေမာေလတပ္ စခန္းသုိ႔ ပုိ႔ေဆာင္ခဲ့ၿပီး ၂ဝ၁၁
ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁ ရက္ေန႔တြင္ စမ္းသပ္ပ်ံသန္းျခင္း ျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္။
က်န္ရွိေသာ ေလယာဥ္ ၃ စီးကုိမူ ၆ လလွ်င္ တစ္စီးႏႈန္းျဖင့္ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ အၿပီး
ေပးပုိ႔သြားရန္ စီစဥ္ထားပါသည္။ ဒုတိယေျမာက္ ေလယာဥ္အား KAI ကုမၸဏီမွ
AEW&C စနစ္မ်ား တပ္ဆင္ၿပီး ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၃ ရက္ေန႔တြင္
ဂ်င္ေမာေလတပ္ စခန္းသုိ႔ လဲႊေျပာင္း ေပးခဲ့ပါသည္။ ဘုိးရင္း ကုမၸဏီသည္
ေနာက္ထပ္ 737 AEW&C ေလယာဥ္ ၁၅ စီးႏွင့္အထက္ ေရာင္းခ်ႏုိင္ရန္
ရည္မွန္းထားၿပီး ဝယ္ယူႏုိင္ေျခ ရွိသည့္ႏုိင္ငံမ်ားမွာ အိႏၵိယ၊
အာရပ္ေစာ္ဘြားမ်ား ႏုိင္ငံႏွင့္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတုိ႔ ျဖစ္ပါသည္။