ေအာင္ဆန္းအက္တလီႏွင့္ ဗမာျပည္
၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ၇ ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပမည့္ " တုိင္းျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္" ေ႐ြးေကာက္ပဲြ မက်င္းပမီ ရက္ အနည္းငယ္ အလုိတြင္ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းက သူေရးသားထားေသာ " ေအာင္ဆန္းအက္တလီ ႏွင့္ ျမန္မာျပည္" ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးကုိ " အုိးေ၀ " သတင္းစာျဖင့္ ဗမာ့ေခတ္၊ ျမန္မာ့အလင္း၊ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္၊ ဟံသာ၀တီ၊ သူရိယ၊ လြတ္လပ္ေရး၊ သံေတာ္ဆင့္ စသည့္ ျမန္မာေန႔စဥ္ သတင္းစာတုိ႔တြင္ တစ္ေန႔တည္း တစ္ရက္ တည္းၿပိဳင္တူထည့္သြင္း ေဖာ္ျပေပးရန္ ကၽြန္ေတာ့္ အား တာ၀န္ေပးခဲ့ပါသည္။
သတင္းစာတုိက္ အားလံုးလုိလုိမွ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ခင္မင္ရင္းႏွီးစဲြ႐ွိသည့္အတုိင္း ဆရာႀကီး၏ ဆႏၵ ကုိ ႐ွင္းလင္း ေျပာျပခ်ဥ္းကပ္ပါေသာ္လည္း ညွိႏိႈင္းမရေအာင္ ျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။ သုိ႔ႏွင့္ ဤဆရာႀကီး သခင္ ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း၏ " ေအာင္ဆန္းအက္တလီႏွင့္ ျမန္မာျပည္ " ေဆာင္းပါးသည္ ကၽြန္ေတာ့္ထံတြင္ ႏွစ္ ေပါင္း ၄၀ နီးပါး ေသာင္တင္၍ ေနခဲ့ပါသည္။
ဆရာႀကီး ၏ ေစတနာေမတၱာကုိ ေဖာ္ျပထားေသာ ထုိ ေဆာင္းပါးလက္ေရးစာမူကုိ မူရင္းအတုိင္း ဒဂုန္မဂၢ ဇင္း တြင္ေဖာ္ျပေပးႏုိင္ရန္ေပးပုိ႔ လုိက္ပါသည္။
ေဆာင္းပါးထဲတြင္ ဆရာႀကီး၏ " အလကၤာေဒြးခ်ိဳးႀကီး" ပါ႐ွိပါသျဖင့္ ျမန္မာကဗ်ာေလ့လာလုိသူမ်ား၊ ဆရာႀကီး ၏ စာမ်ားကုိ ျမတ္ႏုိးခံုမင္ၾကေသာ ျမန္မာစာဖတ္ ပရိသတ္ႀကီးမွာ ဆရာႀကီး၏ လက္ေရးမူႏွင့္ ေရးထုိး ထားေသာ လက္မွတ္ကုိလည္း အမွတ္တရအေနျဖင့္ ထိန္းသိမ္းထားသင့္ၾကသည္ဟုလည္း ယူဆ ပါ သည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒဂုန္မဂၢဇင္းမွ တစ္ဆင့္ေဖာ္ျပေပးျခင္းျဖင့္ ျမန္မာစာဖတ္ ပရိသတ္ႀကီးအတြက္ အက်ိဳး မုခ် ႐ွိမည္ ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။
ေအာင္ဆန္းအက္တလီႏွင့္ ျမန္မာျပည္
၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ။ ၇ ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပမည့္ " တုိင္းျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္" ေ႐ြးေကာက္ပဲြ က်င္းပမီ ရက္ အနည္းငယ္ အလုိတြင္ ဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းက သူေရးသားထားေသာ " ေအာင္ဆန္း အက္တလီ ႏွင့္ ျမန္မာျပည္" ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးကုိ " အုိးေ၀" သတင္းစာျဖင့္ ဗမာ့ေခတ္၊ ျမန္မာ့အလင္း၊ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္၊ ဟံသာ၀တီ၊ သူရိယ၊ လြတ္လပ္ေရး။ သံေတာ္ဆင့္ စသည့္ ျမန္မာ ေန႔စဥ္ သတင္းစာတုိ႔တြင္ တစ္ေန႔တည္း၊ တစ္ရက္တည္း ၿပိဳင္တူထည့္သြင္း ေဖာ္ျပေပးရန္ ကၽြန္ေတာ့္ အား တာ၀န္ေပးခဲ့ပါသည္။
သတင္းစာတုိက္ အားလံုးလုိလုိမွ ပုဂၢိုလ္မ်ားမွာ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ခင္မင္ရင္းႏွီးစဲြ႐ွိသည့္အတုိင္း ဆရာႀကီး၏ ဆႏၵ ကုိ ႐ွင္းလင္း ေျပာျပခ်ဥ္းကပ္ပါေသာ္လည္း ညိွႏိႈင္းမရေအာင္ ျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။ သုိ႔ႏွင့္ ဤဆရာႀကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း၏ " ေအာင္ဆန္းအက္တလီႏွင့္ ျမန္မာျပည္ " ေဆာင္းပါးသည္ ကၽြန္ေတာ့္ထံတြင္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ နီးပါးေသာင္တင္၍ ေနခဲ့ပါသည္။
ဆရာႀကီး၏ ေစတနာေမတၱာကုိ ေဖာ္ျပထားေသာ ထုိေဆာင္းပါးလက္ေရးစာမူကုိ မူရင္းအတုိင္း ဒဂုန္မဂၢဇင္း တြင္ေဖာ္ျပေပးႏုိင္ရန္ ေပးပုိ႔လုိက္ပါသည္။
ေဆာင္းပါးထဲတြင္ ဆရာႀကီး၏ " အလကၤာေဒြးခ်ိဳးႀကီး " ပါ႐ွိပါသျဖင့္ ျမန္မာကဗ်ာေလ့လာလုိသူမ်ား၊ ဆရာႀကီး ၏ စာမ်ားကုိ ျမတ္ႏုိးခံုမင္ၾကေသာ ျမန္မာစာဖတ္ ပရိသတ္ႀကီးမွာ ဆရာႀကီး၏ လက္ေရးမူႏွင့္ ေရးထုိးထားေသာ လက္မွတ္ကုိလည္း အမွတ္တရအေနျဖင့္ ထိန္းသိမ္းထားသင့္ၾကသည္ဟုလည္း ယူဆ ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒဂုန္မဂၢဇင္းမွ တစ္ဆင့္ေဖာ္ျပေပးျခင္းျဖင့္ ျမန္မာစာဖတ္ ပရိသတ္ႀကီးအတြက္ အက်ိဳးမုခ် ႐ွိမည္ ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။
ေအာင္ဆန္းအက္တလီႏွင့္ျမန္မာျပည္
ယခုအခါ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔ဗမာျပည္တြင္ အာကင္သုိ႔ေသာ ေအာင္ဆန္းအက္တလီစာခ်ဳပ္ႏွင့္အညီ ဤမည္ေသာ တုိင္းျပဳ ျပည္ျပဳ ေ႐ြးေကာက္ပဲြႀကီးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ယင္းသုိ႔ေသာ ဖဆပလ။ ဆုိ႐ွယ္လစ္၊ ကြန္ျမဴနစ္၊ တစ္သီး ပုဂၢလ၊ သခင္၊ ထုိ႔ျပင္ တေလာ ေစာ-စိန္-ေမာ္-ေပၚတုိ႔ မေလ်ာ္ေသာ ရန္ျဖစ္မႈႀကီးကုိ ၿပီးၿငိမ္းေစလုိ ေသာ ဆႏၵျဖင့္ ကာလဟ ၀ိနိစၦယဋီကာစာက်မ္းကုိ ႀကိဳးပမ္းေတာ္မူေလေသာအႀကံျဖင့္ အဟံ၊ အရည္းပီပီ၊ ခရီးလည္လ်က္၊ ေယာဂီဓေလ့၊ ေတာမွီေမြ႕မဟဲ့လို႔၊ ေလာကီဓေလ့ ပစ္ခြာခဲ့ၿပီ။
ေဟာဒီ မေအ့ခ်စ္စရာတုိ႔ႏွင့္ ျမစ္အညာတစ္ခြင္ အၾကင္ဆုိသလုိေနာ္ စစ္ကုိင္း၌ သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းဟု ႐ွင္ဘုရင္ ကုိယ္ေတာ္ကုိ၊ အၾကင္ အႀကိဳေတာ္ အဆုိေတာ္ေတြႏွင့္ အအုိေတာ္ အပ်ိဳေတြ၀ုိင္းသကဲ့သုိ႔၊ ေခ်ာင္တုိင္း ေခ်ာင္တုိင္းမွာ သမုတ္အပ္ေသာ အကၽြန္ုပ္သည္ အသမံ၊ မ်က္ႀကီးမာန္ႀကီး ထန္သတည္းဟု ရန္မီးကုိေမႊးသျဖင့္ မေအးေသး၊ မၿငိမ္းေသးေသာ ကလဟံ၊ သူကတစ္ဖံု၊ ငါကတစ္ဖံုႏွင့္ ျငင္းခံုစကား ခုိက္ပြားမာန္ယစ္ ရန္ျဖစ္ ျခင္းကုိ သမေထဒံ၊ သမေထ ေဒန၊ ရ လီသမထ ၀ိနယဟု ရသၿမိဳက္ေဆး ျမန္းေရေအးျဖင့္ သမံ၊ ရန္ႀကီးအဟုတ္၊ မာန္မီးပံုကုိ ခ်က္ကံုၿဖိဳးေႂကြ႕၊ မုိဃ္းဓေလ့သုိ႔ ခုိးေငြ႕မသန္း၊ တုိး၍ ဖ်ားခ်မ္းေလ ေအာင္ ၿငိမ္းဖ်မ္းေတာ္မူထေသာ ဇနၪၥ၊ ေအာင္လံတလူလူ တန္ေဆာင္ထူလွ်က္ ေအာင္သူမ်ားထီး ေအာင္သီးေခၽြဆြက္ ဘုရားျမတ္ကုိ လည္းေကာင္း အစ႐ွိသည္ျဖင့္ ေရးေနတုန္း တန္းလန္း မွာ အဂၤလိပ္ႏွင့္ပူးေပါင္းခ်င္တဲ့၊ တေကာင္းသူမ သီလရင္ သႏၶနီႏွင့္၊ ႐ုရွားႏွင့္ တဲြခ်င္ေပေသာ သေရေခတၱာသူ ရေသ့မ ေဘဒါရီတုိ႔က ဤသုိ႔ေသာ ေအာက္ပါ ေဒြးခ်ိဳးႀကီး အလကၤာျဖင့္ ဆရာ့ကုိ ေလွ်ာက္ထားၾကပံုျဖင့္။ အဘယ္သုိ႔ ေလွ်ာက္ထားပါသနည္းဟူမူ
အလကၤာေဒြးခ်ိဳးႀကီး
တစ္ေခတ္မွာ သာပါတယ္၊ ခ်စ္စရာတကယ္ ေနျခည္မညိဳ႕ႏုိင္တဲ့၊ ေရႊျပည္ၿမိဳ႕သူ ေဘဒါရီ ဒကာမရယ္ႏွင့္၊ ေရႊအညာဆီဌာနမွာ ၿမိဳ႕တေကာင္း သံသယတြင္ုမွ၊ မွ်ိဳ႕ေကာင္းဖန္သေအာင္ တစ္ဥာဏ္ရွိေပတဲ့၊ သႏၶိနီပါ တပဲ့မႏွစ္ဦးရယ္က၊ ကႏဲြ႕ကရ ပလူးကာ တကဲ့ဆရာ့ ႏွဴးခ်င္ေရာ့သလာ့ ... (ေၾသာ္) ဒူးတကြကြ ဦးတခ်ခ် ႏွင့္၊ ဖူးၾကတာမနား။ အမႈလာပံု၊ ဇမၺဴျမန္မာဘံုမျဖင့္၊ တစ္အာ႐ံုေျဖေဖ်ာ္ေတာ္မူဘုိ႔၊ ကေ၀ အေက်ာ္အေမာ္ ကုိ ေ႐ႊနားေတာ္ သြင္းရပါေတာ့၊ ... (ေၾသာ္) အခ်င္းခ်င္းမမွ်၊ အတင္းထိထၿပီး၊ ျငင္းၾကခံုၾက၊ ဂဠဳန္မေတြလုိ အံုတဖြဖြႏွင့္ ေစာင္းသေယာင္ ေျမာင္းသေယာင္ ေခါင္းေဆာင္အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြေၾကာင့္၊ ေတာင္ရိုး အကုန္ အသေရညွဳိးရတဲ့ျပင္၊ ေခ်ာင္မ်ိဳးစံု သေ၀ထုိးလုပါေပါ့၊ ေ႐ႊဂိုးႏွင့္ ျပည္ေေ႐ႊေတာင္မလုိ ဘီေအေကာင္ေတြ ကလဲ တစ္ေကာင္တစ္ေလမွ မရွိတာေၾကာင့္၊ က၀ိ ခံုေတာတင္လုိ႔မုိ႔၊ ဒဂံုေမာ္တစ္ခြင္ မွာ တမိႈင္းမိႈင္းမက္ရ တဲ့၊ စစ္ကုိင္းဘက္ စခန္းဆီက၊ ကသုိဏ္းကြက္မွန္းစရာ ဘန္းရတနာ အမ်ားရယ္က၊ တရားနာပရစီလုိ႔ ညညီလာ အခံမစဲမီပ၊ ဆရာ့ဋိကာ အလံမလွဲရေအာင္၊ ... ဘန္းဗဟုိေပ်ာ္ေတြမွာ၊ ကမၼ႒ာန္းကုိယ္ေတာ္ႏွင့္ ႏဲႊရပါလိမ့္၊ (အမယ္မင္း) အခဲြအတဲြနွစ္ရပ္ အကဲြအၿပဲ သတ္ၾကမည့္၊ အဆဲဇာတ္ႏွစ္မူ အသြားကုိျဖင့္ ... (အုိ ေက်းဇူး႐ွင္ႀကီးရဲ႕) အလဲလဲအထပ္ထပ္ အကဲခတ္ခတ္ၿပီး၊ ပဲြျပတ္ေတာ္မူပါဘုရား။
ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔သည္ ဤသုိ႔ေသာ ကဗ်ာအသြားကုိ ၾကားရသနဲ႔။ အုိတပဲ့မအေပါင္း၊ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔၊ ယင္းသုိ႔ ေသာအခါမွာ ေမတၱာက႐ုဏာ၊ သစစာအဓိ႒ာန္တရားကုိသာ ပြားမ်ားၾကပါ။ ဆရာမူကား ဘယ္သူ ဘယ္၀ါ ကုိယ့္ဒကာဟု ပမာမထား။ မမွားေသာ တရားေသာဘက္က အခ်က္က်က်၊ လွလွပပ ႏုိင္ပါေစသတည္းဟု သစၥာ အဓိ႒ာန္မူမိေၾကာင္းမ်ားကုိ ေအာက္နားကပါ႐ွိသည့္ အႏွီသည္ ေလးခ်ိဳးကဗ်ာ တစ္ပုဒ္ကုိ ခတ္သုတ္ သုတ္ေရးသား၍ ေပးသနားလုိက္ေသာဟူ၏။
သစၥာဓိ႒ာန္ဘဲြ႕ ေလးခ်ိဳးႀကီး
(၁) ေလာကီလူ႔ေဘာင္ အိမ္ေထာင္သားကုိ ေမြးၾကေတာ့၊ သေဘာသီသီ၊ ႏုသေယာင္ အ႐ွိန္တေျပာင္ ေျပာင္ ႂကြားလုိေရးေတြႏွင့္၊ တရားျဗဟၼစုိရ္ေ၀းသူတုိ႔ တစ္ေႏြးထဲ ေႏြးသကြယ္ (အုိကြယ္) အမ်ားထုိခုိ အေႂကြးေတြနဲ႔ ေအးလဲမေအးဘြယ္။
(၂) ေၾသာ္ ေဒါင္းတမွ်ိဳ႕ရယ္ႏွင့္၊ တေကာင္းၿမိဳ႕ဆီက၊ ေပါင္းဖုိ႔ အႀကံ႐ွိေပတဲ့၊ သႏၶိနီ ရဲေမ ဒကာမရယ္ ႏွင့္၊ ရဲေနက် ေျပဌာနီ ေဘဒါရီတုိ႔က၊ ႏွစ္ေထြႏွစ္ျဖာမညီ အႏွီလုိ ေလွ်ာက္ျပန္သနဲ႔၊ ... ဆရာ့ေနာမွာ ဒကာမ ပေဒသာေပါက္သလုိပ၊ ႏွစ္ေယာက္ ႏွစ္ျဖာ ကဲြခ်ိန္ထင့္၊ အေရာက္အလာမနည္းမူ၍ ...၊ ကမၼ႒ာန္း အလုပ္ မတြင္က်ယ္ေအာင္၊ ဘန္းစမုန္ ပလႅင္၀ယ္ၿပီးျပန္ေပါ့၊ ခဲြဖုိ႔ တဲြဖုိ႔ ႏွစ္လီႏွစ္သြယ္ေပေနာ္ကြယ္၊ မနဲသမုိ႔ အဲအႏို႔ ပဲြသုိ႔ စည္တယ္။
(၃) လ ဧၿပီ ၉ရက္အဆန္းတြင္ျဖင့္၊ ျမန္မာ့ေ႐ႊျပည္ သတုိးအဆက္လြမ္းေလာက္ေအာင္၊ အညိွဳးမပ်က္ အၾကမ္းေတြႏွင့္၊ အခဲြမတဲြ တပည့္အနယ္နယ္ ပဲြၾကည့္မကြယ္ၾကည့္မယ္လုိ႔ တကယ္ႏွစ္ကယ္ၾကည္း၊ (အုိကြယ္) မဲထည့္မယ္ မထည့္မယ္ႏွင့္ ႏွစ္သြယ္ႏွစ္နည္း။
(၄) ေကာင္းခ်ီးသခၤါ၊ (ေဒါင္း)ထီးယာဥ္သာဘုိ႔၊ ေဂါင္းႀကီးေတြတင္ရာက၊ ေပါင္းေပါင္းစည္းစည္း မၾကင္ နာတဲ့၊ အင္ပါယာဆုိတဲ့ ေခတ္တြင္ျဖင့္၊ အ ၾကင္အခါ မလွ်ိဳတဲ့ တပဲေတြရဲ႕၊ ထုိထုိအဖဲြ႕ မခ်စ္သာသႏွင့္၊ အဆစ္မပါခ်င္မုိ႔လဲ၊ အျပစ္အရာရာ ျမင္လုိ႔မုိ႔၊ ဆရာသခင္ က႐ုဏာပြားသူက၊ ... ဇမၺဳေခတ္ျမန္မာမွာ သစၥာ ေမတၱာကလဲ ပါးခ်ိန္မုိ႔၊ ... (ေၾသာ္) ယခုအျဖစ္ မသာမယာမွာ ဘသူ႔မွ မခ်စ္ပါဘု၊ ဥေပကၡာထားေရာ့မယ္ လုိ႔၊ ဓမၼဓိ႒ာန္ဆုပန္လုိ႔ ေတာင္းရပါေတာ့၊ ဆရာ့ဟိတ္တခံ ကုသလံအေပါင္းတို႔ေၾကာင့္၊ ... (အမယ္မင္း) မေကာင္းေသာသေဘာႏွင့္ ေလာင္းအေ႐ွာတုိ႔မွာျဖင့္၊ ခေယာင္းေပါတဲ့ ေျပာင္းေတာ ထုိအထက္၊ အုိနပ်က္ နအျမက္မ၀သလုိပ၊ အရွက္တရရႏွင့္၊ တမိႈင္မိႈင္တေတြေတြ ညီးေလာက္ေအာင္၊ ... (အုိမယ္စႏၵာရဲ႕) မေကာင္းသေလာ၊ ေကာင္းသေလာေတြႏွင့္ ၄င္းႏွစ္ေလာ ႏွစ္ဗုိလ္ထြက္ၾကေတာ့၊ ေကာင္းေသာ ဟုိတစ္ ဖက္မွ အကြက္က်က် (ဇက္)ခြခြၿပီး၊ အထက္က ႏုိင္ေစသတည္း။
ဤသည္တုိ႔ကား
(၁) ေလးပါးပါယ္႐ြာ၊ လားဘုိ႔ရာကုိ၊ ျမစ္တား ဆံုးမျခင္း
(၂) ေျခာက္ပါးနတ္႐ြာ၊ သြားဘုိငွာကုိ၊ ေကာင္းစြာညႊန္ျပျခင္း
(၃) မၾကားေတာင္းေသာ၊ ထံုးေဟာင္းနည္းနာ၊ မွတ္ဘုိ႔ရာကုိ၊ ထင္စြာ ေဟာျပျခင္း
(၄) ႐ွိေနရာရာ၊ ေဘးရန္ကြာေအာင္၊ ေမတၱာေ၀ငွျခင္း
(၅) အရန္အတား၊ ျမတ္တရားကုိ၊ သင္ၾကားျပသျခင္း တည္းဟူေသာ ဆရာ ရေသ့ရဟန္းတုိ႔က မွီးျငမ္း ေသာဒကာဒကာမတုိ႔အား၊ ေျပာလား ေဟာလား လုပ္အပ္တဲ့ က်င့္၀တ္ ၆ ပါးတုိ႔ႏွင့္ အညီပင္တည္း။
သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္း
(နာယက)
ဘုရင့္ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္အသင္း
ဗမာ့ႏိုင္ငံေရးသုခမိန္ ။ ေမာင္ထင္ ။
ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔ႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရးကုိ သက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း အလုပ္တစ္ခုပမာ ထင္မွတ္ကာ ႏုိင္ငံေရး လုပ္စားေန ၾကေသာသူတုိ႔ ေပါမ်ားလွ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သေဘာတရားအားျဖင့္ မျပည့္၀ဘဲ ေနာက္လုိက္ စုႏိုင္လွ်င္ လူထုအာဏာကုိ ရစၿမဲျဖစ္သည္။ အာဏာရလာလွ်င္ ဘာမဆုိလုပ္၍ တင့္တယ္သည္ဟု ထင္မွတ္ မွားေနၾက ၏။ ဤထင္မွတ္မွားျခင္းသည္ ႏုိင္ငံ၏ ေကာင္းက်ိဳးကုိ ျဖစ္ထြန္းေစႏုိင္သည္မဟုတ္။
ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔သည္ အေနာက္ႏိုင္ငံ နယ္ခ်ဲ႕သမားတုိ႔ႏွင့္ စစ္ေျမျပင္တြင္ နဖူးေတြ႕ ဒူးေတြ႕ခဲ့ရေသာ ၁၈၂၅ ခုႏွစ္ မွ စ၍ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ တုိင္ေအာင္ လြတ္လပ္ေရးကုိ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကရ၏။ ႏုိင္ငံေတာ္ႀကီး ထင္း အစည္းေျပ သကဲ့ သုိ႔ မျဖစ္ရေအာင္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကရ၏။ သုိ႔ေသာ္ ထုိမွ် ႐ွည္လ်ားေသာကာလ ပရိေစၦဒ အတြင္း တြင္ ႏုိင္ငံႏွင့္ လူမ်ိဳးတုိ႔အတြက္ ႏိုင္ငံေရးလမ္းစဥ္ကုိ ခ်မွတ္ေပးေသာ ႏိုင္င့ေရး သုခမိန္ဟူ၍ ျမန္မာ့မုိင္း တြင္ မ်ားမ်ားစား စား မေပၚထြန္းခဲ့ေခ်။ ေယာအတြင္း၀န္ ဦးဘုိးလိႈင္ကဲ့သုိ႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ထြန္းကားခဲ့ပါသည္ဟု လက္ညွိဴး ထုိး၍ ျပရန္႐ွိပါ၏။ သုိ႔ေသာ္ ဦးဘုိးလိႈင္မွာ သူ၏ ေတာ္လွန္ေရးဆန္ေသာ ႏုိင္ငံေရး၊ အေတြးအေခၚတုိ႔ေၾကာင့္ မၾကာခဏ မင္းျပစ္မင္းဒဏ္ သင့္လ်က္႐ွိရကား ေ႐ွ႕ေဆာင္လမ္းျပ ျပဳလုပ္ႏုိင္ခဲ့ ေစကာမူ လူထု စည္း႐ံုးမႈႀကီးကုိ မေဆာင္႐ြက္ႏုိင္ခဲ့ေခ်။ ကင္း၀န္ မင္းႀကီးေခတ္၌ ဥေရာပျပန္ ျမန္မာတုိ႔ သည္ ဥေရာပတုိက္၏ ႏိုင္ငံေရးအဆင့္အတန္းကုိ ျမင္ခဲ့ၿပီးလွ်င္ ျမန္မာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲရန္ ႀကံစည္အားထုတ္ခဲ့ၾက၏။ သုိ႔ေသာ္ သီေပါေခတ္၌ ကင္း၀န္မင္းႀကီးသည္ မွန္းေျခမေပါက္ခဲ့ေခ်။
ၿဗိတိသွ်ေခတ္ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ တစ္၀ုိက္ေလာက္၌ လူထု တစ္ရပ္လံုး ႏုိးၾကားထႂကြ၍ လူထုစည္း႐ံုးမႈႀကီး ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါ၏။ ဂ်ီစီဘီေအ န၀မကြန္ဖရင့္သည္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေခတ္၌ ေပၚေပါက္လာေသာ ဖဆပလ၏ တုိင္းျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္ပဏာမ ညီလာခံအတြက္ ေ႐ွ႕ေျပးျဖစ္သည္ဟု ဆုိေလာက္ပါ၏။ သုိ႔ေသာ္ ဂ်ီစီဘီေအေခတ္၌လည္း ႏိုင္ငံေရး သုခမိန္ဟူ၍ မေပၚထြန္းနုိင္ဘဲ ႏုိင္ငံေရးကုိ ဆက္ေၾကးရေရး အတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း ကုမၸဏီေထာင္၍ အုပ္စားေရးအတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း။
ရာထူးရေရး အတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း မဖြယ္မရာအသံုးခ်၍ ႏုိင္ငံေရး လုပ္စားျခင္းတုိ႔သာ လႊမ္းမုိးလာခဲ့ျပန္ေသာ ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးသုခမိန္အရာ၌ တည္သင့္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တုိ႔သည္ပင္လွ်င္ တိမ္ေကာ၍ သြားၾကရကုန္သည္။ ထုိေခတ္က ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ အစုိးရႏွင့္ မဆက္ဆံေရး ၀ါဒ၊ အာဏာဖီဆန္ေရး၀ါဒ၊ အခြန္မေပးေရး၀ါဒ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တုိက္ဖ်က္ေရး၀ါဒတုိ႔မွာ ျမန္မာျပည္က အိႏၵိယျပည္မွ ကာဗြန္စကၠဴခံ၍ ပံုတူကူးခ်ေသာ ၀ါဒမ်ား သာလွ်င္ ျဖစ္ခဲ့၏။ ျမန္မာ့ အေျခအေနမွန္ကုိ သံုးသပ္၍ ထုိအေျခအေနမွန္အေပၚ၌ တည္ေဆာက္ေသာ သေဘာတရားဟူ၍ မထြန္းခဲ့ေခ်ရကား ဒုိင္အာခီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏ နည္းပရိယာယ္တုိ႔ေၾကာင့္ ၀ံသာႏု ဂ်ီစီဘီ ေအ ၂၁ ဦး၊ လိႈင္ပုေက်ာ္ ဂ်ီစီဘီေအ၊ ဦးစုိးသိမ္း ဂ်ီစီဘီေအ၊ ဦးစုဂ်ီစီဘီေအ၊ ေမာ္ျမင့္ၿဗဲပါတီ၊ ျပည္သူ႔ပါတီ၊ မ်ိဳးခ်စ္ပါတီ၊ ဆင္းရဲသား ၀ံသာႏုပါတီစသျဖင့္ တျဖည္းျဖည္း အစိတ္စိတ္ အႁမႊာႁမႊာကဲြကာ လူထုသည္ ထင္း အစည္းေျပသကဲ့သုိ႔ ေျပလာခဲ့သည္။
ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ ရင့္မႀကီးတုိ႔ ယင္းကဲ့သုိ႔ ကဲြၾက ၿပဲၾကေသာအခါ လူငယ္မ်ား ႀကီးမွဴးသည့္ ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုးဟူ၍ ေပၚလာခဲ့ေပသည္။ သုိ႔ေသာ္ ထုိလူငယ္မ်ားလည္း လူႀကီးတုိ႔၏ ေျခရာကုိ နင္းကာ အစိတ္စိတ္ အႁမႊာႁမႊာ ျဖစ္လာျပန္သည္။
ဤအခ်ိန္တြင္ တကၠသုိလ္သမဂၢမွ ေမာင္ေအာင္ဆန္းသည္ ႏုိင္ငံေရးစခန္း ထေလသည္။ တကၠသုိလ္သမဂၢ မွ ဒုိ႔ဗမာအစည္းအ႐ံုးသုိ႔ ေမာင္ေအာင္ဆန္း ကူးေျပာင္းလာခဲ့ရာတြင္ လူငယ္တုိ႔၏ အင္အားစုသည္ စည္း႐ံုး ၍ လာခဲ့သည္။
ထုိအခ်ိန္ကား ၁၉၃၈ ခု ေအာက္တုိဘာလျဖစ္သည္။ ျမန္မာတစ္မ်ိဳးသားလံုးသည္ ၿဗိတိသွ်လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ေရးကုိ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကသည္။ ယင္းသုိ႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကသည္မွာ ငါးေထာင္စား ရာထူးတြင္ အဆံုးသတ္ၾကေလသည္။
ေမာင္ေအာင္ဆန္းကား ယင္းကဲ့သုိ႔ ငါးေထာင္စာရာထူးတြင္ ေျခကုန္ေနေသာ ႏုိင္ငံေရးကုိ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈဟု မယူဆေခ်။ ႏိုင္ငံေရးစနစ္အရ ႀကိဳးပမ္းမႈသည္ ကၽြန္ေခတ္၌ သံသရာ႐ွည္ဖုိ႔သာ ျဖစ္မည္ဟု အယူ ႐ွိခဲ့သည္။ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာလ၌ ေမာင္ေအာင္ဆန္းက ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုးသုိ႔ ၀င္ခဲ့သည္ မွာအျခားေၾကာင့္မဟုတ္၊ ဒုိ႔ဗမာအစည္းအ႐ံုးသည္ အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ဓာတ္ ျပင္းထန္ၿပီးလွ်င္ လက္႐ံုးရည္ ကုိ အားကုိးကာ စစ္စိတ္ စစ္မာန္၀င္ေနေသာ အစည္းအ႐ံုးျဖစ္သည္ဟု ယူဆေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ဤႏုိင္ငံေရးအျမင္သည္ ယခုေခတ္ လယ္ယာေျမ ျပည္သူပုိင္ ျပဳလုပ္ေရးအတြက္ လမ္းခင္းေပးေသာ အျမင္ ဟု ဆုိႏုိင္ပါ၏။ သုိ႔ေသာ္ လူမ်ိဳးႏွင့္ ႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးအတြက္ ျပည့္စံုေသာအျမင္ မဟုတ္ေသး။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒုိ႔ဗမာအစည္းအ႐ံုး အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး သခင္ေအာင္ဆန္းကား ...
ဆရာစံ သူပုန္ဟူ၍ အဘယ္ေၾကာင့္ ေပၚလာရပါသနည္း။
ကုလား ျမန္မာ အဓိက႐ုဏ္း၊ ျမစ္ပြားေသာ အေၾကာင္းရင္းကား အဘယ္နည္း။
ျမန္မာ တုိ႔ ၏ အေျခခံ လူ႔ေဘာင္အဖဲြ႕အစည္းကား မည္သုိ႔ပါနည္း။
ျမန္မာ့စီးပြားေရးသည္ မည္သည္ကုိ အေျခခံ ျပဳပါသနည္း။
အင္ပုိင္ယာ ၀ါဒ သမားတုိ႔၏ ဗ်ဴ႐ုိကေရစီသည္ ျမန္မာတုိ႔အေပၚ၌ မည္သုိ႔ ဖိစီးေနပါသနည္း။
တစ္မ်ိဳးသားလံုး ႏွင့္ဆုိင္ေသာ လူထုစည္း႐ံုးမႈကုိ မည္သုိ႔ လႈံ႕ေဆာ္ရပါမည္နည္း။
ဆူးအက္တူးေျမာင္း ဖြင့္သည္ႏွင့္တစ္ၿပိဳင္နက္ ခ်စ္တီးမ်ားကုိ ဖိတ္ေခၚလာေသာ ေျမယာစနစ္ကုိ မည္သုိ႔ ေတာ္လွန္မည္နည္းဟူေသာ အခ်က္တုိ႔ကုိ ဆန္းစစ္ၾကည့္လုိသည္။
၁၉၃၉ ခုႏွစ္တြင္ ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး သခင္ေအာင္န္းသည္ ဒုိ႔ဗမာအစည္းအ႐ံုး ၏ ေပၚလစီႏွင့္ လုပ္ငန္းစဥ္ ညႊန္ၾကားခ်က္တုိ႔ကုိ ဖတ္႐ႈၾကခဲ့ပါလွ်င္ ထုိအခ်ိန္က သခင္ေအာင္ဆန္း၏ အေတြးအေခၚတုိ႔တြင္ အထက္ပါ ေမးခြန္းမ်ား ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ထုိေပၚေပါက္လာေသာ ေမးခြန္းမ်ား၏ အေျဖကုိလည္း ႐ွာေဖြ၍ ေတြ႕ခဲ့သည္ဟူေသာ အခ်က္တုိ႔သည္ ေပၚလြင္လာေပလိမ့္မည္။
သခင္ေအာင္ဆန္း၏ အျမင္သည္ မည္သုိ႔ ႐ွိခဲ့သနည္း။ ဤကိစၥႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဤေခတ္၌ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔သည္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ ႏုိင္ငံေရးအေတြးအေခၚမ်ားကုိ ေလ့လာရန္အလုိ႔ငွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေျပာဆုိခဲ့ေသာ မိန္႔ ခြန္းမ်ား၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေရးသားခဲ့ေသာ ေၾကညာစာတမ္းမ်ား၊ အဆုိၾကမ္းမ်ား၊ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား စသည္တုိ႔ကုိ ႐ွာ ေဖြစုေဆာင္းထားဖုိ႔လုိေပသည္။ ယခု ကၽြန္ေတာ္ တင္ျပရသည္မွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ စိတ္မွတ္ႏွင့္သာျဖစ္ သည္။ စနစ္တက် ေလ့လာဖုိ႔ရာမွာ စနစ္တက် သုေတနျပဳဖုိ႔ လုိေပသည္။ ယခု ဤေဆာင္းပါးအဖုိ႔ကား ကၽြန္ေတာ္ မွတ္မိေသာ ၁၉၃၉ ခု ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး လုပ္ငန္းစဥ္ ေၾကညာစာတမ္း။ ၁၉၄၅ ခု ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ ေျပာခ်က္မ်ား၊ ၁၉၄၆ ခု ဗိုလ္ခ်ဳပ္၏ ဖဆပလ လုပ္ငန္းစဥ္ႏွင့္ အျခား မိန္႔ခြန္းမ်ားကုိ အေျခတည္၍ ေျပာရေပ လိမ့္မည္။
ျမန္မာ့လူ႔ေဘာင္ အဖဲြ႕အစည္းသည္ သက္ဦးဆံပုိင္ ဘုရင္စနစ္၌ အေျခတည္ခဲ့သည္။ ပေဒသရာဇ္ ဧကရာဇ္ စနစ္၌ အရင္းတည္ခဲ့သည္ ဟူသည္တုိ႔ကုိ ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ အသိအမွတ္ျပဳခဲ့၏။ သုိ႔ေသာ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္က ဤ အေျခအေနကုိ သေဘာေပါက္သည္မွာ ႏို္ငငံျခားမွ အယူအဆတုိ႔ကုိ အေျခခံခဲ့သည္မဟုတ္။ မိမိႏုိင္ငံ၏ အေျခကုိ မိမိ ေလ့လာၿပီးမွ သေဘာေပါက္ျခင္းျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ေဟာေျပာပဲြတစ္ခုတြင္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံ၏ ကံေကၽြးစနစ္ဟူသည္မွာ အေနာက္ႏုိင္ငံႏွင့္မတူဘဲ လူတန္းစားတစ္ရပ္က အျခားလူတန္းစား တစ္ရပ္ကုိ စီးပြားေရး ခ်ယ္လွယ္ျခင္းမ႐ွိေၾကာင္း ပေဒသရာဇ္ ဏကရာဇ္ေခတ္၌ပင္ မ်ိဳး႐ုိးကုိ မလုိက္ဘဲ ပညာအရည္အခ်င္းကုိ လုိက္၍ ရာထူးဌာနႏၱရမ်ားကုိ ခန္႔အပ္ေၾကာင္း၊ ျမန္မာမိန္းမတုိ႔၌ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ တန္းတူ အခြင့္အေရး ႐ွိေၾကာင္း၊ လူထုစီးပြားေရးမွာ သမ၀ါယမသေဘာကုိ အေျခခံ၍ ျပည္တြင္းဖူလံုမႈ အေပၚ၌ တည္႐ိွခဲ့ေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ပတ္၀န္းက်င္ အေျခအေနမွန္ကုိ ႏုိင္ငံေရး သုခမိန္ ပီသစြာ သံုးသပ္ ခဲ့သည္။
ဤအေျခမွန္ကုိ ျမင္ေသာေၾကာင့္သာလွ်င္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္က ေတာင္သူလယ္သမားစည္း႐ံုးမႈ၊ အလုပ္သမား စည္း႐ံုးမႈတုိ႔ကုိ လံႈ႕ေဆာ္ရန္ လုိအပ္ေၾကာင္းျဖင့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္သေဘာေပါက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။ စည္း႐ံုးရာ၌လည္း ၉၁ ဌာန အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏ အျပစ္တုိ႔ကုိ လူထုနားလည္ သေလာေပါက္ေစ၏။ ၉၁ ဌာန၏ အျပစ္တုိ႔ကုိ ကုစားရန္ အလုိ႔ငွာ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳ လႊတ္ေတာ္ဖဲြ႕စည္းရန္ ေတာင္းဆုိခဲ့၏။ ထုိတုိင္းျပဳ ျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္ ဖဲြ႕စည္းပါမွ ျပည္သူလူထု၏ ဆႏၵအေလ်ာက္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အေျခခံဥပေဒကုိ အတည္ျပဳႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္ကုိလည္း လူထုအား နားလည္သေလာေပါက္ေစ၏။
ဤသုိ႔မွ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္ကုိ ဖဲြ႕စည္း မေပးႏိုင္ပါက ၿဗိတိသွ် အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိ အျပဳတ္တုိက္ရန္ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသား အမ်ိဳးသမီးေတာင္သူ လယ္သမား၊ အလုပ္သမား လူလတ္တန္းစား စသည့္ လူထု ၏ အစိတ္အပုိင္းအားလံုးက အႀကီးအက်ယ္ သပိတ္ေမွာက္ၾကဖုိ႔ရာ ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴး သခင္ေအာင္ဆန္းက လႈံ႕ေဆာ္ခဲ့ ေလသည္။ သခင္ေအာင္ဆန္း အျမင္၌ ၿဗိတိသွ် အုပ္ခ်ဳပ္ေရး သည္ အဆင့္သံုးဆင့္႐ွိသည္။ ပထမအဆင့္ မွာ ျဗဴ႐ုိကေရစီ၊ ဒုတိယအဆင့္မွာ ဒုိင္အာခီ၊ တတိယ အဆင့္မွာ အျမင္ေကာင္းေအာင္ ပုိမုိမြမ္းမံျခယ္လွယ္ ထားေသာ ဒုိင္အာခီ (၉၁ ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရး) ဟူ၍ ျမင္ေလသည္။ ထုိအဆင့္သံုးဆင့္ကုိ ၿဖိဳရန္ လူထုစည္း႐ံုး မႈသာလွ်င္ ႐ွိသည္ကုိ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး ေၾကညာစာတမ္း၌ အတည့္အလင္း ျပဆုိခဲ့ေပ သည္။
ထုိေခတ္အျမင္ႏွင့္ ၾကည့္လွ်င္ လက္႐ံုးရည္ အားကုိးျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး ႀကိဳးပမ္းရမည္ဟူသည္မွာ စိတ္လုိက္ မာန္ပါ ျပဳက်င့္တတ္ေသာ လူငယ္တုိ႔၏ မုိက္႐ူးရဲအလုပ္သာျဖစ္သည္ဟု ဆုိၾကရေပမည္။ စင္စစ္ ထုိေခတ္ က လူႀကီးမ်ား သာမက လူငယ္မ်ားကပါ ဤကဲ့သုိ႔ ဆုိခဲ့ၾက၏။ သုိ႔ေသာ္ ႏိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚ အေျမာ္ အျမင္႐ွိသူ ေမာင္ေအာင္ဆန္းအဖုိ႔ကား လက္႐ံုးအားကုိးျဖင့္ သိမ္းပုိက္ထားေသာ ႏုိင္ငံကုိ လက္႐ံုးအားကုိး ျဖင့္သာ လြတ္လပ္ေအာင္ ေဆာင္႐ြက္ရမည္ဟု ပုိင္းျဖတ္ထားသည္။ ဤေခတ္၌ကား ဤသုိ႔ ေမာင္ေအာင္ ဆန္း ပုိင္းျဖတ္ထားေသာ အေတြးအေခၚတုိ႔သည္ အေျခအေနျဖင့္ ဟပ္မိသည္ဟု ၀န္ခံၾကရေပၿပီ။
ဤမွ်ႏွင့္ပင္ ေမာင္ေအာင္ဆန္းအား ႏိုင္ငံေရးသုခမိန္ဟု ဘဲြ႕ထူးတပ္ရမည္ေလာ၊ မဟုတ္ပါ။ ႏုိင္ငံေရး သုခမိန္အရာသုိ႔ ေရာက္ေစေသာ အျခားအေတြးအေခၚမ်ား ႐ွိပါေသးသည္။
ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအရံုး၌ တစ္ႏွစ္မွ် အလုပ္လုပ္ခဲ့ေသာအခါ သခင္ေအာင္ဆန္းသည္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသေဘာ တရားမ်ားကုိ ထပ္မံျမင္လာျပန္သည္။
ထုိေခတ္က ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသမား လက္ေဟာင္းႀကီးတုိ႔သည္ ျမန္မာအမ်ိဳးသား ႀကီးပြားေရး မူရင္းကုိ ခ်ခဲ့ၾက သည္။
" ျမန္မာျပည္သည္ လယ္ယာကုိင္းကၽြန္းကုိအားထားရေသာ ျပည္ျဖစ္၍ မွီခုိအားထားရန္ အေရးအႀကီးဆံုး ေသာ အခ်က္သည္ ေကာက္ပဲသီးႏွံ ထြန္းကား၍ ေစ်းေကာင္းေကာင္းႏွင့္ ေရာင္းႏုိင္ျခင္းပင္ျဖစ္၏ "
" လယ္သမားတုိ႔၏ လက္၌ လယ္ေျခယာေျခ မ႐ွိသေလာက္ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံျခားသား ခ်စ္တီးမ်ားႏွင့္ ဓန႐ွင္တုိ႔ လက္ထဲသုိ႔ လယ္ေျခ ယာေျခ ေရာက္ကုန္ၿပီ။ ထုိေဘးမွ ကာကြယ္ရန္ လုိေနသည္။"
" ယခု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအရ ျပည္သူတုိ႔ တင္ေျမွာက္ေသာ အမတ္တုိ႔က ေျမသိမ္းဥပေဒလုပ္ႏုိင္သည္"
သခင္ေအာင္ဆန္း၏ ႏုိင္ငံေရးသံုးသပ္ခ်က္တုိ႔မ်ာ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕၏ အ႐ိႈက္ကုိ ထုိးလုိက္ျခင္းျဖစ္၏။ ၿဗိတိသွ် တုိ႔သည္ သခင္ေအာင္ဆန္း၏ ႏုိင္ငံေရးက်ားကြက္ကုိ တေစ့တေစာင္း ျမင္သျဖင့္ မ်ားစြာ တုန္လႈပ္ ထိတ္လန္႔ၾက၏။ အထူးသျဖင့္ လြတ္လပ္ေရးကုိ လုိလားၾကေသာ ႏုိင္ငံေရးပါတီအားလံုးတုိ႔၏ "လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္ဦး" ၌ သခင္ေအာင္ဆန္းသည္ ေျခသည္းလက္သည္း ျဖစ္လာေသာအခါ ၿဗိတိသွ် တုိ႔ သည္ သခင္ေအာင္န္းအား ေတြ႕ရာသခ်ႋဳင္း ဓားမဆုိင္းဘဲ လုိက္လံဖမ္းဆီးေလသည္။
သုိ႔ေသာ္ သခင္ေအာင္ဆန္း၏ ႏိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚ၌ လြတ္လပ္ေရးကုိ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔ခ်ည္း ျပည္တြင္းေရး တစ္ရပ္အေနျဖင့္ အတြင္းႀကိတ္တုိက္၍မရ၊ ႏုိင္ငံျခား၀ါဒျဖန္႔၍ ႏုိင္ငံျခားအကူအညီျဖင့္ တုိက္ယူရမည္။ ဂ်ပန္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကုိ က်ဴးေက်ာ္လာႏိုင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ဂ်ပန္၏ က်ဴးေက်ာ္မႈကုိ မိမိတုိ႔က ဦးေအာင္ လြတ္လပ္ေရး ေၾကညာျခင္းျဖင့္ ခံတုိက္ႏုိင္ရမည္ဟူ၍ စဥ္းစားထားခဲ့သည္။ ေဒါက္တာဘေမာ္ႏွင့္ ေဒါက္တာသိန္းေမာင္ တုိ႔က သခင္ေအာင္ဆန္းအား ဂ်ပန္အကူအညီကုိ ယူၾကည့္ပါဟု ေျပာသည္။ သခင္ ေအာင္ဆန္း ကား တ႐ုတ္ေသာ၊ ယုိးဒယားေသာ၊ ဂ်ပန္ေသာ ေ႐ြးခ်ယ္ရန္ အခ်ိန္မရေခ်။ ရရာ အကူအညီကုိ ယူမည္ဟု သႏၷိ႒ာန္ ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ တ႐ုတ္ျပည္ကုိ ေျခဦးလွည့္၍ တ႐ုတ္ထံမွ အကူအညီ ေတာင္း ရန္ ပုိ၍ ရည္သန္ခဲ့သည္။ အေျခအေနအရ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဖူးစာမဆံုရဘဲ ဂ်ပန္ႏွင့္ ဖူးစာ ဆံုခဲ့ရ၏။
ဂ်ပန္၏ အကူအညီကုိ ယူခဲ့ေစကာမူ၊ ဂ်ပန္၏ ကတိမတည္မႈေၾကာင့္ ကၽြန္ုပ္တုိ႔သည္ ဂ်ပန္ကုိ ျပန္ခ်မည္ ဟူေသာ သေဘာတရားကုိလည္း ေမာင္ေအာင္ဆန္းသည္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ျဖစ္လာေသာအခါ တစ္ေန႔ တျခား ပုိမုိ၍ ျမင္လာခဲ့၏။
ဂ်ပန္ကုိ ခံခ်ရာ၌လည္း ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ စစ္ဥပါယ္မွာ ႏုိင္ငံေရးသုခမိန္ဆန္လွေပသည္။ ဂ်ပန္ကုိ ခ်ၾကရေတာ့ မည္ဟု ပုိင္းျဖတ္လုိက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ ၁၃ ရာစုႏွစ္က ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔ ျမန္မာအမ်ိဳးသား လူထု တစ္ရပ္လံုး အံုႂကြကာ ေျပာက္က်ားတုိက္ခုိက္နည္းစနစ္ျဖင့္ က်ဴးေက်ာ္သူ ကူဗလုိင္ခန္ကုိ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွ ႏွင္ထုတ္ခဲ့သည့္ နည္းပရိယာယ္ကုိ ေတြးမိေလသည္။ ထုိ႔ျပင္ ၁၇ ရာစုႏွစ္က အေလာင္းဘုရား သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ စည္း႐ံုးမႈကုိ ရေလေအာင္ ရန္သူတုိ႔အား ေျပာက္က်ား စနစ္ျဖင့္ တုိက္ခုိက္ခဲ့ရပံု ကုိလည္း ဗုိလ္ခ်ဳပ္သတိရမိသည္။ ေနာက္ဆံုး၌ အေျခအေနမွန္ကုိ ၾကည့္၍ ေတြးေတာ တတ္ေသာ အေျမာ္ အျမင္ေၾကာင့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ ေတာ္လွန္ေရးသည္ ေအာင္ျမင္ခဲ့ေလသည္။
ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးႀကီး ေအာင္ျမင္ခဲ့ၿပီးေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ အက္ဥပေဒပုဒ္မ ၁၃၅ ကုိ ေတာ္လွန္၍ လြတ္လပ္ေရးကုိ ႀကိဳးပမ္းဖုိ႔ရာ အေျခအေနေပၚလာခဲ့ျပန္သည္။ ထုိအခါ ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး၏ လုပ္ငန္းစဥ္ေၾကညာခ်က္သည္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး၏ လုပ္ငန္းစဥ္ ေၾကညာခ်က္ ကုိ အစဥ္အလာမပ်က္ေစဘဲ ဆက္လက္သံုးစဲြသြားျပန္သည္။ ဤသုိ႔ ေျပာရျခင္း မွာ အျခားေၾကာင့္မဟုတ္။ ၁၉၄၆ ခု ဇန္န၀ါရီ ၁၂ ရက္ေန႔စဲြႏွင့္ ဖဆပလလုပ္ငန္း အစီအစဥ္ေၾကညာခ်က္မွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ သည္ သခင္ေအာင္ဆန္း ဘ၀က ေၾကညာခဲ့ေသာ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ သေဘာ သြားခ်င္း အလားတူ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ေပတည္း။
အထက္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ဖဆပလလုပ္ငန္းစဥ္၌ ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ သခင္ေအာင္ဆန္းဘ၀က ႏုိင္ငံေရး အေတြး အေခၚတုိ႔ကုိ လက္ေတြ႕ အသံုးခ်သည္ဟုလည္း ဆုိႏုိင္သည္။ လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းရာ၌ " လြတ္လပ္ေရး ကုိ လုိလားႏွစ္သက္ေသာ လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈတြင္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးတြင္လည္းေကာင္း၊ ပုိမုိ ရင္းႏွီးစြာ ဆက္သြယ္ႏိုင္ေစရန္ စီစဥ္ရမည္" ဟူ၍လည္းေကာင္း။ " အင္ဒုိနီး႐ွားႏွင့္ အင္ဒုိခ်ိဳင္းနားျပည္မ်ား႐ွိ အမ်ိဳးသားလြတ္လပ္မႈ လုပ္ငန္းႏွင့္ ကမၻာလံုးဆုိင္ရာ ႏွိမ္နင္းခ်ဳပ္ခ်ယ္ ကၽြန္ တမယ္မွ် ျဖစ္ေနၾကရေသာ လူမ်ိဳး အေပါင္းတုိ႔၏ လြတ္လပ္မႈလုပ္ငန္းႀကီးႏွင့္ ရင္းႏွီးစြာ ဆက္သြယ္ ႏုိင္ေအာင္ စီစဥ္ရမည္" ဟူ၍လည္း ေကာင္း။ ဖဆပလ ေၾကညာခဲ့သည္မွာ သခင္ေအာင္ဆန္း ဘ၀က ယူဆ ထားေသာ " ႏုိင္ငံျခား အဆက္ သြယ္ယူ" သည့္ သေဘာတရား၏ အဆက္ျဖစ္ေပသည္။
ထုိမွ်မကေသး၊ လူထုတပ္ေပါင္းစု ျဖစ္ေစရန္အလုိ႔ငွာ ဖဆပလ၏ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ငန္းမ်ား၌ " ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပန္ လည္တည္ေဆာက္ေရး၊ ႏုိင္ငံသစ္ စီမံဖန္တီးေရးကိစၥမ်ားကုိ ပါတီသေဘာ ႏုိင္ငံေရး သေဘာ မသက္ ေရာက္ေသာ အဖဲြ႕မ်ားက ေဆာင္႐ြက္ရမည္။ သုိ႔မွသာလွ်င္ ဤကိစၥမ်ားတြင္ တတ္ကၽြမ္း နားလည္ သူမ်ား ႏွင့္ အစုိးရအမႈထမ္းမ်ားလည္း ဤ အမ်ိဳးသားလုပ္ငန္းႀကီးတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္႐ြက္ႏုိင္ၾကေပလိမ့္မည္" ဟု ေဖာ္ျပ ထားသည္။ ဤစကားကုိ ကၽြန္ေတာ္ အက်ယ္ခ်ဲ႕၍ အဓိပၸာယ္ေဖာ္ျပေနစရာ မလုိေခ်။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ သေဘာတရား တုိ႔သည္ မည္မွ်မွန္ကန္ေနသည္ကုိ ဤေခတ္လူထုသည္ လက္ေတြ႕ သိ႐ွိေနၾကၿပီး ျဖစ္လိမ့္ မည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ ယံုၾကည္သည္။
ထုိ႔ျပင္ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈ၌ ရခုိင္၊ မြန္၊ ကရင္စေသာ အမ်ိဳးသားမ်ားႏွင့္တကြ ေတာင္တန္းသား အားလံုးတုိ႔အေပၚတြင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ထား႐ွိေသာ ေစတနာသည္ သန္႔႐ွင္းမွန္ကန္သည္ကုိလည္း မည္သူမွ် ေစာဒက မတတ္ႏုိင္ၾကေခ်။ ဖဆပလ လုပ္ငန္းစဥ္ ေၾကညခ်က္၌ အမ်ိဳးသား လူနည္းစု မ်ားသည္ လူမ်ားစု အခြင့္အေရးကုိ ရထုိက္သည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္ဟု ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ အေျမာ္အျမင္ ႀကီးမႈ ကုိ ထင္႐ွား ေစသည္။ လူနည္းစုတုိ႔သည္ လူအမ်ားစုတုိ႔၏ အခြင့္အေရးကုိ တန္းတူရႏုိင္သည့္ေနာက္ လူနည္းစု အခြင့္ အေရးဟု ေျပာေနရန္ အေၾကာင္းမ႐ွိေတာ့ၿပီ။
ဤမွန္ကန္ေသာ ေစတနာ အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္က " လြတ္လပ္ေရး တစ္ႏွစ္အတြင္း ရရမည္" ဟု ႀကံဳး၀ါးလုိက္ေသာအခါ ေျမျပန္႔သားေရာ ေတာင္တန္းသားပါ ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ေနာက္တြင္ မားမားမတ္မတ္ရပ္၍ တညီ တညြတ္တည္း ႐ွိခဲ့ေလသည္။ ျမန္မာႏွင့္ ေသြးနီးေသာ အမ်ိဳးသားတုိ႔ကုိ မဆုိထားဘိဦး၊ တစ္ေခတ္ က ရန္သူျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ ၿဗိတိသွ်အမ်ိဳးအႏြယ္တုိ႔ကုိပင္လွ်င္ ဗုိလ္ ခ်ဳပ္သည္ တစ္ေျမတည္းေန တစ္ေရတည္း ေသာက္သည္ဟူေသာ စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ တုိင္းရင္းသားခ်င္း အမ်ိဳး ေတာ္စပ္သည္ဟူေသာ သေဘာတရား ကုိ ခ်မွတ္ေပးခဲ့ေလသည္။
" ကၽြန္ေတာ့္ကုိ ခင္ဗ်ားတုိ႔က လာပါဆုိလုိ႔ ကၽြန္ေတာ္လာခဲ့ရတာပါပဲ။ အမ်ိဳးဘာသာမေရြး ဒီတုိင္းျပည္က လူမ်ားရဲ႕ ႀကီးပြားခ်မ္းသာေရးကုိ ေဆာင္႐ြက္ဖုိ႔တာ၀န္ဆုိတာဟာ ကၽြန္ေတာ္ ေဆာင္႐ြက္ရမယ့္ တာ၀န္ပါ ပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ ဘ၀တစ္သက္လ်ာမွာ ဒီတာ၀န္ကုိ အစဥ္ေဆာင္႐ြက္သြားရဖုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့စစ္အတြင္း ေမွာင္အတိက်ေနသလုိ ျဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္အခါမ်ိဳးမွာ ခင္ဗ်ားတုိ႔ (အဂၤလိပ္ကျပား) လူစု ထဲက ျမန္မာနုိင္ငံမွာ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ လူေတြဟာ တစ္ခါမွ် မႀကံဳခဲ့ဖူးတဲ့ အတိဒုကၡကုိ ႀကံဳခဲ့ရပါတယ္။ ခင္ဗ်ား တုိ႔ ဒုကၡျဖစ္ရတာေတြ သိရေတာ့၀မ္းနည္းမိပါတယ္။ စိတ္လဲ နာက်ည္းမိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခင္ဗ်ားတုိ႔ရဲ႕ ဒုကၡ ေတြ ေျပရာေျပေၾကာင္းကုိ ကၽြန္ေတာ့္ ဘာသာ ကၽြန္ေတာ္ တတ္ႏုိင္တဲ့နည္းနဲ႔ ဟိတ္ဟန္မထုတ္ဘဲ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ပါတယ္။ ကုိင္း ယခု ခင္ဗ်ားတုိ႔က ဒီကုိလာၿပီး မိန္႔ခြန္းေပးပါဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ မွန္တာ ေတြကုိ အမွန္အတုိင္း အစီရင္ခံခဲ့ပါၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တုိင္းျပည္ဟာ လြတ္လပ္ေတာ့မယ္။ ကမၻာႀကီးဟာ အႀကီး အက်ယ္ ေျပာင္းလဲေနပါတယ္။
ဒီလုိ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ အေျခအေနမွာ ခင္ဗ်ားတုိ႔ဟာ အသိတရားအသစ္ ေတြကုိ သိလာၾကၿပီး တန္ဖုိးအသစ္ေတြကုိ နားလည္ကာ ႏုိးၾကားလာဖုိ႔လုိပါတယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ေ႐ွ႕ကုိ အလားအလာ အမ်ားႀကီး႐ွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ နုိင္ငံသားမ်ားအတြက္ ေျမာ္ကုိး စရာေတြ အမ်ားႀကီး ႐ွိပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လူဦးေရ႐ွိတာထက္ပုိၿပီး အလုပ္အကုိင္ေတြက မ်ားလာပါ လိမ့္မယ္။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ အထဲမွာ ဒီကိစၥနဲ႔အလားတူ အျခားကိစၥမ်ားမွာ စုိးရိမ္ေၾကာင့္ၾက ျဖစ္ေနၾကတယ္ဆုိတာ ကၽြန္ေတာ္ သိပါတယ္။ ခင္ဗ်ားတုိ႔သာ ဒီတုိင္းျပည္မွာ႐ွိတဲ့ လူေတြနဲ႔ တစ္ေသြးတည္း တစ္သားတည္း ျဖစ္ပါ တယ္ ဆုိတာကုိ ျပၾကရင္ ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ဘာမွ်ေၾကာင့္ၾကစရာ႐ွိဖုိ႔ မလုိဘူးဆုိတာကုိ ကၽြန္ေတာ္ ယခုေျပာခဲ့ပါတယ္ "
ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ အထက္ပါ စကားရပ္တုိ႔ကုိ ၁၉၄၆ ခု ဒီဇင္ဘာလတြင္ အဂၤလိပ္ျမန္မာ အမ်ိဳးသား ေကာင္စီ ၏ အစည္းအေ၀း၌ ေျပာၾကားခဲ့၏။ ႏုိင္ငံေရးသုခမိန္ပီသစြာ ဣေႁႏၵရရျဖင့္ ေစတနာ အရင္းခံ အမွန္တုိ႔ကုိ စိတ္ အားထက္သန္စြာ ေျပာၾကား ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ ကရင္၊ ရခုိင္၊ ႐ွမ္း၊ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ကယားစေသာ အမ်ိဳးသားမ်ား ၏ အသည္းစဲြသာမက အဂၤလိပ္ ျမန္မာအမ်ိဳးသားတုိ႔၏ အသည္းစဲြလည္း ျဖစ္ခဲ့ ေလသည္။ ယေန႔တုိင္ အဂၤ လိပ္ျမန္မာအမ်ိဳးသားတုိ႔သည္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ စကားကုိ နားထဲ၌ စဲြ၍ ေနၾကေလသည္။
လြတ္လပ္ေရး ရခဲ့ၿပီဟုဆုိလွ်င္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကုိ ရရေတာ့မည္ဟု ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ ေမွ်ာ္ကုိးခဲ့၏။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေတာင့္တေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမွာ သခ်ႋဳင္းထဲက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမဟုတ္။ လြတ္လပ္ေရး၊ တုိးတက္ေရးႏွင့္ ႀကီး ပြားခ်မ္းသာေရးကုိ ဖန္တီးမည့္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသာလွ်င္ ျဖစ္ဘိ၏။
ဗုိလ္ခ်ဳပ္ လြန္ခဲ့သည္မွာ႐ွစ္ႏွစ္႐ွိၿပီ။ ျမန္မာႏုိင္ငံသားတုိ႔ အဖုိ႕ကား ဗုိလ္ခ်ဳပ္လြန္ခဲ့သည္မွာ မေန႔တစ္ေန႔ ကလုိ လုိ ထင္မိၾက၏။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ကုိ ခ်စ္သည့္ ေဇာျဖင့္ အမ်ားပင္ တမ္းတၾက၏။ သုိ႔ေသာ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ အေတြးအေခၚ တုိ႔ကုိကား သတိရမွ ရၾကေပလိမ့္မည္။ စင္စစ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္သည္ ႏုပ်ိဳေသာအ႐ြယ္၌ ႏုိင္ငံေရး ကုိ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ေသာ္လည္း သူ၏အေတြးအေခၚတုိ႔မွာ ၀ါရင့္ေသာ ႏုိင္ငံေရးသုခမိန္တုိ႔၏ အေတြးအေခၚ မ်ိဳး ျဖစ္ရကား ဗုိလ္ခ်ဳပ္အား တကယ္ခ်စ္ပါသည္၊ ခင္ပါသည္၊ သတိရပါသည္ဟုဆုိလွ်င္ ပညာ႐ွင္ ဆန္ေသာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ အေတြးအေခၚမ်ား ရင့္သန္ခဲ့သည့္နည္းတူ လူထု၏ စဥ္းစားဥာဏ္လည္း ရင့္သန္လာၾကေစရန္ လူထုတစ္ရပ္လံုး ႀကိဳးစားသင့္လွေပသည္။ ႏုိင္ငံေရးသမား ေပါသေလာက္ ႏုိင္ငံေရးသုခမိန္ ႐ွားလွေသာ ဤႏုိင္ံငံ တြင္ ႏုိင္ငံေရးသုခမိန္မ်ားထြန္းေပၚလာပါေစရန္ ရည္သန္၍ ကၽြန္ေတာ္ မွတ္မိသမွ် ဗုိလ္ခ်ဳပ္၏ ေဟာ ေျပာခ်က္ ေၾကညာခ်က္၊ မိန္႔ၾကားခ်က္တုိ႔ကုိ ယခုတင္ျပပါသည္။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ကုိ ၂၀ ရာစုႏွစ္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး သုခမိန္ဟု ကၽြန္ေတာ္ ယူဆလွ်င္ ယုတၱိတန္၏။ မတန္၏ကုိ စာ႐ႈသူ တုိ႔ ဂဏေသခ်ာ ပုိင္းျခား ေ၀ဖန္ႏုိင္ၾက ပါေစသတည္း။
ဆက္ရန္