Sunday, October 13, 2013

Conceptual(1)

,

June 29, 2013 at 9:39pm
ပရိတ္သတ္ဟာ စဥ္းစားတတ္ဖို႔ လိုလာတယ္
ႏွစ္ဆယ္ရာစုတြင္  ပံုသ႑န္သစ္၊ အသြင္သစ္မ်ားျဖင့္ အႏုပညာအသစ္မ်ား ေပၚေပါက္လာရာမွာေတာ့ဒါေတြအားလံုးဟာ ေဖ်ာ္ေျဖမႈ သီးသန္႔အတြက္ မရည္ရြယ္ေတာ့ပဲ က်ိဳးေၾကာင္းဆက္စပ္ေတြးေခၚျခင္း(Concept) မ်ားကို ေပးစြမ္းရန္ အႏုပညာရွင္မ်ားက က်ိဳးပန္းလာၾကတယ္။ ဘယ္လိုပဲ ေမာ္ဒန္အႏုပညာမ်ားဖန္တီးသည္ ျဖစ္ေစ က်ဳပ္တို႔ဟာ အျမင္အာရံု ပထမအဆင့္မွာပဲ မတင္းတိမ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး- ဆက္စပ္ေတြးေခၚမႈကိုပါတၿပိဳင္တည္း အႏုပညာနဲ႔ ေရာၿပီး လူေတြဆီကို ပို႔ၾကတယ္။ လူေတြဟာ ေတြးေခၚမႈအား ပိုေကာင္းလာၾကတယ္။ဒါကေခတ္ျဖစ္သလို ေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္လာတယ္။ က်ဳပ္တို႔ဟာ ေတြးေခၚမႈမပါတဲ့ မိုနာလီဇာပန္းခ်ီကားကို ထိုင္မၾကည့္ခ်င္ေတာ့ဘူး။ အႏုပညာသမား နဲ႔ ေခတ္တို႔ ထိပ္တိုက္ေတြ႕ၾကတယ္။အဲဒီအခါမွာ ကစားပဲြဟာ တစ္မ်ိဳးေျပာင္းျခင္းကိုခံရတယ္။ ဆန္းသစ္တဲ့ အႏုပညာတင္ဆက္မႈေတြဆက္တိုက္ေမြးထုတ္ရာမွာ အဆင့္ဆင့္အေတြမ်ား ပါလာတယ္။ ပရိတ္သတ္ဟာ စဥ္းစားတတ္ဖို႔ လိုလာတယ္။ဒါဟာ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္အတ္ (Conceptual Art)

Conceptual Art
Conceptual Art ကို ကြန္းဆက္ (Concept) နဲ႔ အိုင္ဒီယာ (Idea) မ်ားပါ၀င္ၿပီး ရုပ္၀တၱဳပစၥည္းမ်ားျဖင့္စနစ္တက်တင္ဆက္တဲ့ အႏုပညာလို႔ ပညာရွင္ေတြ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ၾကတယ္။ ပထမဆံုး ပံုႏွိပ္တဲ့ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို၁၉၆၇ ခုႏွစ္ ဂြ်န္လထုတ္ Artform မဂၢဇင္းမွာ လီ၀က္ (Sol Le Witt) ဆိုသူကေရးတယ္။ သူကဒီအႏုပညာမွာ Concept(s) နဲ႔ Idea(s) က အဓိကပါပဲ။ အႏုပညာရွင္ဟာ အိုင္ဒီယာကို သူ႔ရဲ႕အႏုပညာပစၥည္းကို ၾကားလံထားၿပီး အရွင္းဆံုး ပံုစံနဲ႕ ေဖၚျပတယ္။ အႏုပညာဟာ စက္ပစၥည္းတခုလိုအဆင့္ဆင့္လည္ပတ္ၿပီး ခံစားသူမ်ားကို အႏုပညာေျမာက္ေစတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ သူ႔ရဲ႕ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ဟာေမာ္ဒန္အတ္ (Conceptual Art) နဲ႕ ဂႏၲ၀င္ အႏုပညာ (၀ါ) ရိုးရာ (Traditional Work ofArt) ကို လံုး၀ခဲြျခားေစခဲ့တယ္။ ဒီလိုေမာ္ဒန္ ျဖစ္ေသာတင္ဆက္မႈ သို႔မဟုတ္Conceptualist Installation ဟာ အႏုပညာကြ်မ္းက်င္မႈ အရည္အေသြးကို ဦးစားမေပးဘူး။ နည္းစနစ္ဒါမွမဟုတ္ ဘယ္ေလာက္ အရည္အေသြးေကာင္းသလဲ ဟူေသာေမးခြန္းမ်ိဳး၊ ေနာက္  …. အေတြ႕အၾကံဳမ်ားအားလံုးကို ခ်ိဳးေဖာက္တယ္။ သူဆိုလိုခ်င္တာကသင္ဘယ္ေလာက္ စဥ္းစားႏိုင္သလဲ´ ဒါမွမဟုတ္ `က်ဳပ္ဘယ္ေလာက္ စဥ္းစားထားတယ္။ စဥ္းစားခဲ့တယ္´ဆိုတဲ့အခ်က္ပါပဲ။ လူဟာ စဥ္းစားတတ္တယ္။ အႏုပညာဟာ စဥ္းစားစရာ ေတြးေခၚစရာပါပဲ။ သင္ဟာ မစဥ္းစားခ်င္ဘူးဆိုရင္အႏုပညာကို မခံစားတာအေကာင္းဆံုးပါပဲ။ ကြန္ဆက္ အႏုပညာရွင္ေတြ ဒီလိုပဲယူဆၾကတယ္။ တိုနီေဂါ့ဖေရး(Tony Godfery) ဆိုသူက `ကြန္ဆက္ အႏုပညာ (Conceptual Art) သည္ သင္ အႏုပညာကို  ဘယ္ေလာက္နားလည္ ခံစားႏိုင္သလဲ ဆိုတာကို ေမးခြန္းထုတ္တတ္တဲ့အႏုပညာတစ္မ်ိဳးပါပဲ´ ဟုဆိုသည္။ က်ဳပ္တို႔ဟာ ဘာမွ မစဥ္းစားခ်င္ဘူးဆိုရင္ျဖင့္ အခန္းတံခါးကိုအေသအခ်ာပိတ္ၿပီး တေရးတေမာ အိပ္ေနတာ အေကာင္းဆံုးပါပဲ။ တိုနီေဂါ့ဖေရးဟာ ၁၉၆၅မွာ အႏုပညာေလာကကိုတုန္လႈပ္ေစခဲ့တဲ့ ဂ်ိဳးဆက္ကိုဆက္ရဲ႕ One and Three Chairs ျပပဲြအၿပီးမွာ ဒီလို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ိဳးကိုေရးခဲ့တယ္။

အေပါ့အပါးစြန္႕ေႂကြဇလံုတစ္ခု
အေစာဆံုးဒီအႏုပညာကို တင္ဆက္သူကေတာ့ ျပင္စသ္အႏုပညာရွင္ မာဆယ္ဂဂ္ရွမ္ (Marcel Duchamp) ပါပဲ။၁၉၁၇ ခုႏွစ္မွာ အေပါ့အပါးစြန္႕ေႂကြဇလံုတစ္ခုကို Fountain ဆိုၿပီး ျပသခဲ့တုန္းက  “နယူးေယာက္ လြတ္လပ္ေသာ အႏုပညာရွင္မ်ားအသင္း(Society of Independent Artists in New York) က အႏုပညာမဟုတ္ဘူးဆုိျပီး ပယ္ခ်ခဲ့တယ္။အမ်ားသံုးပစၥည္းသည္ အႏုပညာပစၥည္းျဖစ္ရန္ အေၾကာင္းမရွိဘူးဟု အေၾကာင္းျပျပီး မာဆယ္ရဲ႕ေၾကြဇလံုၾကီးကိုအျပင္းအထန္ရံႈ႕ခ်ခဲ့တာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ မာဆယ္ရဲ႕တင္ျပမႈဟာ ေနာက္ပိုင္းအႏုပညာေတြ အေပၚမွာေတာ့ေျပာင္းလဲမႈေပါင္းမ်ားစြာ မသိမသာ ျဖစ္ေစခဲ့တယ္။ ဒါကို ကုလားထုိင္ အင္စေတာ္ေလးရွင္းလုပ္ခဲ့တဲ့ဂ်ိဳးဆက္ကိုးဆက္ က ၁၉၆၉ မွာ အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ေရးျပီး ဒီလိုသူကဆိုတယ္။ မာဆယ္အက္ရွမ္ ေနာက္ကေပၚတဲ့အႏုပညာ အားလံုးဟာ သဘာ၀အရ ကြန္ဆက္ (Conceptual) ျဖစ္တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အႏုပညာကိုယ္တိုင္ကြန္ဆက္ ျဖစ္လ်က္တည္ရွိေနလို႔ပါပဲ” တဲ့။



ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာ(Conceptual Poetics) (CP)
            ဘာသာေဗဒ၏ တုန္႔ျပန္မႈအား လူသားမ်ား သတိျပဳမိခဲ႔ျပီးေခတ္အေျခအေနႏွင့္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ လူသားဘဝ၏ စိတ္အေျခအေနတို႔ ေပါင္းစပ္ကာ ကဗ်ာလကၡဏာနွင့္ေရးသားဟန္သစ္မ်ားလည္း ေပၚေပါက္ခဲ႔တယ္။ အဲဒီထဲမွာ CP ဟာလည္း ထင္ရွားတယ္။ ကဗ်ာသစ္တစ္ခုေပၚေပါက္လာတိုင္းမွာ အဲဒီကဗ်ာရဲ႕ မူရင္းဟန္နဲဲ႔ စရိုက္ လကၡဏာမ်ားအျပင္ သူ႔ကို တင္သြင္းလာသူရဲ႕ပုဂၢလိကဆိုင္ရာ အရည္အေသြးနဲ႔ အနုပညာ အရည္အေသြးဟာလည္း အဲဒီကဗ်ာဆက္လက္ျဖစ္တည္ဖို႔ ဒါမွမဟုတ္က်ဆံုးဖို႔ အေၾကာင္းတရား လည္းျဖစ္တယ္။ ဆိုလိုတာက ကဗ်ာကိုယ္တိုင္က ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရမယ္၊ရည္မွန္းထားတဲ႔စရိုက္ရွိရမယ္၊ အဲဒါကို ရွင္းလင္းျပေပးတဲ႔သူ ရွိရမယ္၊ သူ႔ရဲ႕အႏုပညာ ေကာင္းရမယ္၊သူ႔ရဲ႕တင္ျပပံုမွန္ရမယ္၊ အဲဒီအခါမွာ ဝါဒျဖန္႔ဖို႔ ေနရာေတြလိုလာတယ္။ ကြန္႔ဖရင့္နဲ႔ ဝပ္ေရွာ့ေတြလိုလာတယ္။ ဘယ္ေရွးရိုးလကၡဏာေတြကို ဆန္႔က်င္တယ္၊ ဘယ္နည္းစနစ္သစ္မ်ားကို တင္သြင္းတယ္ဆုိတာ ေရေရလည္လည္ ရွင္းျပဖို႔လိုလာတယ္။ အဲဒီအခါမွာ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ တင္ျပပံု ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္၊အုပ္စုလိုက္ရဲ႕ တင္ျပပံု ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ရွင္းျပခ်က္တခ်ိဳ႕ ဒါမွမဟုတ္ေၾကညာခ်က္ တခ်ိဳ႕ လိုပါတယ္။ အခုဆက္ေရးမယ့္ ဟာကေတာ့ CP ရွင္းလင္းခ်က္မ်ားကို CP နဲ႔သူ၏ အျခားေသာ ကြန္ဖရင့္မ်ား ဆိုတဲ႔ ခ်ားလ္ဘန္စတိန္းဟာLP ရဲ႕ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိတဲ႔သူ ျဖစ္လာသလို ကက္နက္ဂိုးစမစ္(Kenneth Goldsmit) ဟာလည္း“Conceptual Poetry”ရဲ႕ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိတဲ႔သူ ျဖစ္လာတယ္။ သူဟာ CP ဂ်ာနယ္ကို ကဗ်ာေဖာင္ေဒးရွင္းဆိုဒ္ထဲမွာမႏွစ္ကစလို႔ တင္ဆက္ေနသူလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေအာက္မွာေဖၚျပမယ့္ အေၾကာင္းအရာေတြက ကက္နက္       ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဂ်ဴလိုင္က ျပဳလုပ္တဲ႔ ကြန္ဖရင့္မွာေျပာခဲ႔တာေတြျဖစ္တယ္။

စီပီဆိုတာဘာလဲ(What is Conceptual Poetry)
            In brief, Conceptual writing or uncreative writing is a poetics of the moment fusing the avant garde impulses of the last century with the technologies ofthe present one that proposes on expanded field for 21st century poetry.
            အက်ဥ္းခ်ဳပ္ရရင္ျဖင့္ စီပီ(CP) ဒါမွမဟုတ္ဖန္တီးမႈမဲ႔အေရးအသားဟာ ကဗ်ာရဲ႕ကာလတစ္ခုပါပဲ။ ဘယ္လိုကာလမ်ိဳးလဲဆို ျပီးခဲ႔တဲ႔ ၂၀ရာစုကအႏုပညာ ေတာ္လွန္ေရးနွင့္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ နည္းပညာကို ေရာေႏွာျပီး ၂၁ရာစုကဗ်ာဆီကို ထပ္မံခ်ဲ႕ထြင္ဖို႔ၾကိဳးစားတဲ႔ ကဗ်ာရဲ႕ ကာလတစ္ခုပါပဲ(ဝါ) ဆြဲဆန္႔ပစ္တဲ႔ က႑ဆီကိုသြားဖို႔ ရည္ရြယ္တဲ႔ ကဗ်ာရဲ႕အခ်ိန္ကာလတစ္ခုပါပဲတဲ့။ ကက္နက္ေျပာတဲ႔ အေျခခံ အေရာႏွစ္ခ်က္ ေတြ႔ရတယ္။ ေရာထားတဲ႔ ပံုစံကေတာ့…

          ၁။  ၂၀ရာစုအနုပညာေတာ္လွန္ေရး (the avant garde impulses of last century)
          ၂။  မ်က္ေမွာက္နည္းပညာ (the present technologies)
           
      ဒါဆိုရင္ CPေရးသူဟာ အဲဒီနွစ္ခ်က္ကို ေကာင္းေကာင္းသိဖို႔လိုတယ္။ CP ေရးခ်င္သူေတြ အဖို႔ သိစရာက အျခားသူေတြထက္ ပိုမ်ားပါတယ္။ CPကဗ်ာကုိယ္၌ ခ်ိတ္ဆက္ေတြးေခၚမႈကိုေပးခ်င္တာဆိုေတာ့ ကိုယ္၌က အေတြးအေခၚျမင့္မားဖို႔ လိုပါတယ္။ အဲဒီConceptေတြကိုမွ သူ႔ရဲ႕CP အျပလကၡဏာေတြနဲ႔ေရာျပီး ကဗ်ာကို တည္ေဆာက္ပါမယ္။ CPရဲ႕ အေျခခံလကၡဏာေတြကို ၾကည္႔မယ္လို႔ဆံုးျဖတ္တဲ့အခါ အဓိကအေၾကာင္းအရာ ေတြကေတာ့ LPထက္ ပိုျပီးရႈပ္ေထြးလာပါတယ္။

(N+7)နည္းစနစ္ေတြပါလာတယ္၊snowball Theory ေတြပါလာတယ္၊ သခ်ာၤကဗ်ာဆရာေတြပါတဲ႔(Oulipo)ဂိုဏ္း ပါလာတယ္။ ၂၀ရာစုမွာလႈပ္ခတ္ခဲ႔တဲ႔ Concept Art ေတြပါလာတယ္။ လက္ညိဳးနဲ႔လက္မေတာ္လွန္ေရးလို႔အမည္ေပးထားတဲ႔ Text Message mobile phone ေပးပို႔မႈစနစ္နဲ႔ ေမးလ္ပို႔ရာမွာ သံုးတတ္တဲ႔အတိုေကာက္အသံုးေတြ လိုလာမယ္။ ဒီလိုေျပာလို႔ ကဗ်ာေရးမယ့္သူဟာ မိုဘိုင္းဖုန္း ရွိဖို႔လိုလားဆိုေတာ့မလိုပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီစာလံုးတိုေတြရဲ႕ အားဟာ အလ်င္လိုလို႔ ေပးပို႔တဲ႔အခ်ိန္မွာ ဘယ္ေလာက္တာသြားလဲဆုိတာပိုျပီး သိသာပါတယ္။ ကက္နက္ရဲ႕ ကြန္ဖရင့္မွာ ရွင္းတဲ႔ CPရဲ႕လကၡဏာေတြကို ၾကည္႔ရေအာင္။
“On the Contrary, it employs intertionally self and ego effacing tactics using” “ဆန္႕က်င္ဘက္အေနျဖင့္မူCPကဗ်ာသည္ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိစြာ ”မိမိ”  ၊ ”မိမိ၏အတၱ”အား ပစ္ပယ္ေဖ်ာက္ဖ်က္ရန္ ေရွ႕သို႔ သြားရာလမ္းအား ေအာက္ပါအရာမ်ားျဖင့္ ခီ်တက္သည္။”
            ဆိုလိုတာက CPဟာ အျခားေသာ တစ္နည္းနဲ႔ မိမိရဲ႕ျဖစ္တည္မႈေပ်ာက္ကြယ္မႈ၊ တို႔ကို အျခားကဗ်ာမ်ိဳးေတြနဲ႔မတူတဲ့ လမ္းနဲ႕ဖန္တီးတယ္လို႔ ဆိုရမယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့-
-       ဖန္တီးမႈကင္းျခင္း(uncreativity)
-       ျပဳျပင္မႈကင္းျခင္း(originality)
-       ဖတ္ရန္လြယ္ကူျခင္း(illegibility)
-       ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္သီးျခားလုပ္ေဆာင္ျခင္း(appropriation)
-       အျခားသူ၏တည္ရွိျပီးေသာ အေရးအသားအပိုင္းအစကို မိမိကိုယ္ပိုင္အတြက္ယူသံုးျခင္း (plagiarism)
-       လွည္႕ျဖားမႈနဲ႔နာမည္ၾကီးကဗ်ာေတြကို ခုတံုးလုပ္တာေတြပါတယ္ (Fraud)
-       ခိုးယူျခင္း၊ပံုတူျပဳလုပ္ျခင္း(theff)
-       အမွန္ကိုမေဖၚျပျခင္း(falsification)
-       စည္းမ်ဥ္းဥပေဒကိုလိုက္နာျခင္းမ်ား(precepts)
-       သတင္းအခ်က္အလက္စီမံခန္႔ခြဲမႈ(Information Management)
-       သတင္းမ်ားအခ်က္မ်ားအားကြန္ပ်ဴတာအသံုးျပဳ၍ရွာေဖြစုေဆာင္းနွုန္းမ်ား(databasing)
-       ဘာသာစကား၏နည္းစနစ္မ်ား ပ်င္းရိမႈျငီးေငြ႔မႈ၊ တန္ဖိုးမဲ႔မႈ၊ ၾကီးထြားမဲ႔မႈျဖင့္ ဘာသာစကား၏ စရိုက္အစြန္းထြက္ျဖစ္စဥ္တည္ေဆာက္ျခင္း (Extreme process as)
တို႕ပါပဲ။

ဘာသာစကားLanguageဆိုသည္မွာ
-       ကြဲေၾကက်ိဳးပဲ႔လ်က္ရွိကုန္ေသာဘာသာစကား(language as junk)
-       တစ္စစီအပိုင္းအစမူလမွပဲ႔ထြက္ကုန္ေသာဘာသာစကား(language as detritus)
-       ဆက္လက္ရွင္သန္စြမ္းမရွိေသာဘာသာစကား(Nutritionless language)
-       အဓိပၸါယ္မဲ႔ဘာသာစကား(Meaningless language)
-       ခ်စ္ခင္နွစ္သက္ဖြယ္မေကာင္းေသာဘာသာစကား(Unloved language)
-       ေန႔စဥ္သံုးအေျပာ(Everyday speak)
-       ဖတ္ရန္လြယ္ေအာင္အားထုတ္မႈ(illegibility)
-       ဖတ္ရန္ခက္ခဲေအာင္ျပဳလုပ္ျခင္း(unreadability)
-        မီဒီယာသတင္းအခ်က္အလက္ရွာေဖြစုေဆာင္းျခင္းႏွင့္ေၾကာ္ျငာအခ်က္အလက္ရွာေဖြျခင္း          (The detabased language of media &advertising)
-        ဘာသာစကားသည္အရည္အေသြးထက္အရည္အတြက္ကိုပို၍ေတာင္းဆိုျခင္း
                        (Language more concern with quality than quality)
           
ကက္နက္ဂိုးစမစ္ရဲ႕ အလိုအရေတာ့ သဒၵါခ်ိဳးေဖာက္မႈကိုသိပ္ၾကီးထြားေအာင္ CP က ျပဳလုပ္မွာမဟုတ္ ပါဘူး။ သူက "No need to blast apart syntax"လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ CPနဲ႔ LPကြာဟပံုကို သိဖို႔လိုပါတယ္။ အေသးစိတ္မသြားခင္ အထက္ပါစရိုက္ေတြအရအခ်က္တစ္ခ်ိဳ႕ကို "တည္" ၾကည္႔ပါမယ္။ CP ဟာ ကက္နက္ေျပာသလိုပဲ ယေန႔ေခတ္အေျခအေနေတြပါဝင္လာပါတယ္။ သူေျပာတဲ႔ အခ်က္ေတြထဲမွာ ထူးျခားတာက Palgigrism ဟာ တစ္ပါးသူရဲ႕လက္ရာကို  ျပဳျပင္ျပီး အသစ္လုပ္တဲ႔နည္းပါ။ ဒါဟာ ၁၉၆၀ေလာက္မွာေပၚခဲ႔ျပီးပါျပီ။ သခ်ာၤကဗ်ာဂိုဏ္းက ထြင္ထားတဲ႔(N+7)နည္းနဲ႔ ကဗ်ာတစ္ခ်ိဳ႕ကို ဖန္တီးခဲ႔ဲျပီးပါျပီ။အဲဒီဂိုဏ္းကို ေအာ္လီပို(Oulipo) လို႔ ေခၚပါတယ္။ ထင္း႐ွဴးပင္ရိပ္ မထြက္ခင္ကတည္းက သူတို႔ဆီမွာေပၚေနပါၿပီ။
ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ပိုထရီ(CP)ဟာခုမွေကာက္ခါငင္ခါ ေပၚလာတာမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကက္နက္ဂိုးစမစ္ရဲ႕ ေခတ္ေပၚCPဟာအဲဒီေခတ္စနစ္ေတြကို ေခတ္အေျခအေနနဲ႔ ေပါင္းစပ္ထားတဲ႔ CPပါ။ CPကို ျပန္ဆက္ရေအာင္။ ကက္နက္ေၾကညာသြားတဲ႔စရိုက္လကၡဏာေတြထဲမွာ အယ္ပီထဲမွာ မပါတဲ႔ဟာတခ်ိဳ႕ ရွိေနေသးတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ (Fraud)ပါ။ နာမည္ၾကီးကဗ်ာေတြကို baseလုပ္ျပီး (N+7) နည္းနဲ႔ နာမ္ေတြေျပာင္းရင္း ေပၚလာတဲ႔ ကဗ်ာသစ္ကိုလက္ခံေပးတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ သူဟာ အဘိဓါန္ရဲ႕ စာလံုးအစီအစဥ္ကို ေက်ာ္လို႔မရဘူး။ (N+7) နည္းစနစ္ဟာအဘိဓါန္ေပၚ အေျခခံထားတဲ႔အတြက္ ကဗ်ာဆရာဟာ (precept) ဆိုတဲ႔ စည္းမ်ဥ္းကို လိုက္နာျခင္းေဘာင္ထဲကိုဝင္ေပးလိုက္ရတယ္။

အယ္ပီရဲ႕ ခ်ဲ႕ထြင္မႈဟာ အဆံုးျဖစ္သြားျပီး အဲဒီေနာက္မွာ ေရာဘတ္ဂ်င္းနီးယားရဲ႕FND နဲ႔ ကက္နက္ရဲ႕ CPလုိက္ ေနတုန္းပဲ။ ကက္နက္ရဲ႕ CPဟာ လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနတဲ႔ နည္းပညာ၊မီဒီယာနဲ႔လူသားပဋိပကၡကို ပိုျပီးေပၚလြင္ေစခဲ႔တယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က သတင္းအခ်က္အလက္ စီမံခန႔္ခြဲမႈနဲ႔ရွာေဖြအင္ဂ်င္ (Search engine) အသံုးျပဳမႈကို တည္ထားတဲ႔ ေဒတာေဘ့စ္(database) အသံုးျပဳမႈပါဝင္လာတယ္။ ဂူဂဲလ္ ရွာေဖြအင္ဂ်င္မွာ ရွာေဖြေရးစနစ္ကေပးတဲ႔ (search engine intelligence)ကို အေျချပဳ ထားပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့(database of media&advertising)ပါ။ ေၾကာ္ျငာမီဒီယာ ဘာသာကိုကဗ်ာထဲထည့္မယ့္ သေဘာပါပဲ။ ကဗ်ာေရးသူဟာ ဒီအခ်က္ေတြနဲ႔ ကဗ်ာလုပ္ပါမယ္။ ကြာဟတဲ႔ တစ္ခုကေတာ့အထက္ေဖာ္ျပပါ လကၡဏာေတြဟာ အေနာက္နဲ႔  တိုးတက္တဲ႔ႏိုင္ငံေတြမွာေန႔စဥ္သံုးစကား (Everyday speech) ျဖစ္ေနတယ္။ စင္ကၤာပူလို နိုင္ငံမွာေတာ့ (search engine and database) ဟာ မနက္မိုးလင္းရင္ မနက္စာထဲ ပါဝင္ရမယ့္ အရာေတြျဖစ္တယ္။

Ifeel the best critique of any language is to let it speak for it-self.I don’t feel qualified for such actions.Rather,I’d prefer to reframe,repackage that which is already exist.
           
               အထက္ပါ ျပန္စာကို ၾကည္႔ျခင္းအားျဖင့္ ကက္နက္(Kenneth) ဟာ LPသမားေတလိုပဲ ဘာသာစကားက သူ႔အလုိလို ေျပာတဲ႔အရာကို အလိုရွိသူျဖစ္ျပီးရွိနွင့္ျပီးသား အရာအား ျပန္၍ ေဘာင္ခတ္ျခင္းနွင့္ ျပန္လည္ထုပ္ပို္းျခင္းကို အလိုရွိသူျဖစ္တယ္။အေပၚစာေၾကာင္းအရ ဘာသာစကား အလိုအေလ်ာက္ ေျပာရန္ခိုင္းေစျခင္းကို LP သမားေတြ လိုပဲအလိုရွိသူ ျဖစ္တယ္။ ဒါဆိုရင္ CPဟာ ရွိနွင့္ျပီးသား ဘယ္အရာကို ျပင္ဆင္လိုပါသလဲ။ သခ်ာၤဂိုဏ္း(Oulipo) ရဲ႕ နည္းစနစ္ တခ်ိဳ႕ကို မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အေျခအေနတစ္ခ်ိဳ႕နဲ႔ ထုပ္ပိုးဖို႔ ၾကိဳးစားပါတယ္။
                                            

                                            REF:ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာနွင့္ အျခားေသာ ကြန္ဖရင့္မ်ား အရီဇိုးနားတကၠသုိလ္- တက္ဆြန္း (Conceptual Poetry and Its Others Conference, University of Arizona, Tueson.)






ေဇာ္ေဇာ္ထြန္း

0 comments to “Conceptual(1)”

Post a Comment