==========================
ေနၿပည္ေတာ္ ေအာက္တိုဘာ ၁၅
ဦးသန္းေအာင္။ ဆရာဦးေက်ာ္ဝင္းက ကြ်န္ေတာ့္ကိုေဆြးေႏြးဖို႔ တိုက္တြန္းလာတဲ့ အတြက္ ေႀကာင့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံဥပေဒကို အသစ္ေရးႀကမလား၊ ၿပင္ႀကမလားဆိုတဲ့ အေႀကာင္းအရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကြ်န္ေတာ္သိထားသမွ်ေလးကို ဗဟုသုတနဲ႔ ဥပေဒရႈေထာင့္ကေနၿပီး ရွင္းၿပခ်င္ ပါတယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံ ဥပေဒမွာ ဆရာဦးေက်ာ္ဝင္း ေၿပာသြားတဲ့အတိုင္း ဖြဲ႔စည္းပံု အေၿခခံ ဥပေဒ ၿပင္ဆင္ၿခင္းဆိုတဲ့ အခန္း၊ အခန္း ၁၂ မွာ ပါပါတယ္။ ပုဒ္မ ၄၃၃ ကေနၿပီး ေတာ့ ပုဒ္မ ၄၃၆ အထိ ရိွပါတယ္။ အခုေၿပာေနႀကတာက ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံ ဥပေဒကို အသစ္ေရးႀကမလား၊ ၿပန္ၿပင္မလား ေၿပာေနႀကပါတယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံ ဥပေဒထဲမွာ အသစ္ၿပန္ေရးဖို႔ဆိုတဲ့ ၿပ႒ာန္း ခ်က္ မပါရိွပါဘူး။ ၿပင္ဆင္ဖို႔ ၿပ႒ာန္းခ်က္ပဲ ပါပါတယ္။
အသစ္ေရးႀကမယ္ ဆိုရင္လည္းပဲ အေႀကာင္းတရား (၃)ရပ္ အေပၚမွာ အေၿခခံၿပီးေတာ့မွပဲ ဖြဲ႔စည္းပံုအသစ္ ေရးေလ့ေရးထ ရိွပါတယ္။ ပထမ အေႀကာင္းတရားက ဘာလဲဆိုေတာ့ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံကို တပ္မေတာ္က အာဏာသိမ္းလိုက္တယ္။ ေနာက္လက္ရိွ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံ ဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္တယ္။ အဲဒီအခါမ်ိဳးမွာ အသစ္ေရးရေတာ့တာ။ ဒုတိယ အေႀကာင္း တရားကေတာ့ လက္ရိွအစိုးရကို ၿပည္သူေတြက မႀကိဳက္ႀကေတာ့ဘူးဆိုရင္ ဆူပူအံုႀကြမႈေတြ ၿဖစ္လာတယ္။ အစိုးရကို ၿဖဳတ္ခ်တယ္။ ႀကားၿဖတ္ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုက အုပ္ခ်ဳပ္ရတယ္။ အဲဒီမွာ ဖြဲ႔စည္းပံု အေၿခခံဥပေဒကို ေရးႀကရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးတစ္ခုကေတာ့ ၿပည္သူေတြ က လက္ရိွရိွေနတဲ့ စနစ္၊ နိုင္ငံရဲ့ အသြင္သဏၭာန္ကို ေၿပာင္းခ်င္တယ္။ ျငီးေငြ႔လာႀကၿပီ။ စနစ္ေဟာင္းကေန စနစ္သစ္တစ္ခုကို ေၿပာင္းခ်င္ၿပီ။ ၿပည္သူေတြရဲ့ တညီတညြတ္တည္းေသာ ဆႏၵနဲ႔ေပါ့ေလ။ ေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္စြာနဲ႔ ေၿပာင္းခ်င္လာတဲ့ အခါက်ေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံ ဥပေဒကို အသစ္ၿပန္ေရးၿပီး ေၿပာင္းႀကတယ္။
ဒီအေႀကာင္းတရား (၃)ရပ္ကလည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံရဲ့ သမိုင္းေႀကာင္းမွာ ၿပန္ၾကည့္ရင္ ေတာင္ သာဓကအေနနဲ႔ ေတြ႔နုိင္ပါတယ္။ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံအသစ္ကို
အသစ္ေရးေတာ့မယ္ဆိုရင္ ဘာလိုအပ္လာလဲဆိုေတာ့ ၿပန္လည္ၿပဳၿပင္ေရး၊ ေၿပာင္းလဲေရး အတြက္ အဲ့ဒီကာလအတြင္းမွာ ၿပည္သူေတြရဲ့ အမ်ားသေဘာဆႏၵကို ရယူဖို႔ လိုအပ္လာတယ္။ တကယ္လို႔မ်ား အမ်ားသေဘာ တူညီမႈမရဘူးဆိုရင္ နိုင္ငံမတည္မၿငိမ္မႈေတြ ၿဖစ္လာမယ္၊ ကာလေတြ ရွည္ႀကာတတ္ပါတယ္။ ဥပမာအားၿဖင့္ ကင္ညာနိုင္ငံကို ႀကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ကင္ညာနိုင္ငံမွာ ၁၉၉၇ ခုနွစ္ကေနၿပီးေတာ့ ၂ဝ၁ဝခုနွစ္အထိ အၿဖစ္ဆိုးနဲ႔ ႀကံဳခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး ၂ဝဝ၈ ခုနွစ္မွာ သူတို႔နိုင္ငံမွာ အႀကမ္းဖက္မႈေတြ ေပၚခဲ့တဲ့ နမူနာေလးရိွပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခါ အသစ္ေရးေတာ့မယ္ဆိုရင္ အသြင္ကူးေၿပာင္းေရး ကာလတစ္ခု လိုပါတယ္။ အဲဒီ့အသြင္ကူးေၿပာင္းေရး ကာလကလည္း ပဋိပကၡနည္းရင္ ၿမန္ေပမယ့္ ပဋိပကၡမ်ားရင္ ႀကာတတ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက အသြင္ကူးေၿပာင္းေရး ကာလအတြင္းမွာ တရားမွ်တမႈနဲ႔ ၿပန္လည္ ရင္ႀကားေစ့ေရးအတြက္ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ လိုအပ္သလို ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံဥပေဒ မူႀကမ္းကို ေရးတဲ့အခါမွာလည္း ဘက္လိုက္မႈကင္းကင္းနဲ႔ မွ်မွ်တတလုပ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ အဲ့ဒီလိုမွ မလုပ္ဘူးဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေအာင္ၿမင္မႈ မရနိုင္ပါဘူး။ နိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈေတြ ၿဖစ္တတ္ပါတယ္။ ဥပမာအားၿဖင့္ လက္ရိွၿဖစ္ေပၚေနတဲ့ အီဂ်စ္နိုင္ငံကိုႀကည့္ရင္ အဲဒီ့ပံုစံပါပဲ။ ေနာက္တစ္ခုက ဘက္စံုၿပီးၿပည့္စံုတဲ့ ပါဝင္မႈမ်ိဳး လိုပါတယ္။ ၿပည္သူေတြရဲ့ လိုလား ေထာက္ခံမႈမ်ိဳး လိုပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ကြ်မ္းက်င္ပညာရွင္ေတြရဲ့ အေထာက္အကူေတြ လိုပါတယ္။ ဒါဟာ လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ စိန္ေခၚမႈေတြပါ။
အသစ္ေရးမယ္ဆိုရင္ အက်ိဳးထက္ အၿပစ္က မ်ားပါတယ္။ အက်ိဳးကေတာ့ သိသာတဲ့ ေၿပာင္းလဲမႈ ၿဖစ္ေပၚမယ္။ ေနာက္တစ္ခါ အဲဒီ့လို ေရးတဲ့အခါ ၿပည္သူေတြရဲ့ လိုအင္ဆႏၵနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ေဆာင္ရြက္နိုင္ရင္ ၿပည္သူေတြရဲ့ ေထာက္ခံမႈ၊ လိုလားမႈ အၿပည့္အဝရရိွမယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ေၿပာင္းလဲေနတဲ့ ေခတ္အေၿခအေနနဲ႔ ထင္ဟပ္ၿပီးေတာ့ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ နိုင္မယ္။
ဒါေပမယ့္ အၿပစ္ၿပန္ႀကည့္လိုက္တဲ့အခါ အက်ိဳးစီးပြား၊ အေတြးအေခၚ၊ လူမႈ စီးပြားေတြ ကြာဟခ်က္ႀကီးမားတဲ့ လူ့အဖြဲ႔အစည္းမ်ိဳး ၿဖစ္ေနတဲ့အခါက်ေတာ့ အဲဒီ့မွာ မတည္ၿငိမ္မႈေတြ ၿဖစ္လာနိုင္တယ္။ ဒါ့ထက္ဆိုးတာက နိုင္ငံေရး မတည္ၿငိမ္မႈေတြ၊ အႀကမ္းဖက္မႈေတြ ၿဖစ္လာ နိုင္တယ္။
အဲဒီအခါက်ေတာ့ စစ္ဘက္ကေနၿပီး ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ရတဲ့ ကိစၥမ်ိဳးေတြ ေပၚလာတတ္ ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ေငြကုန္ေႀကးက်ေတြ မ်ားလာမယ္။ အခိ်န္ကာလေတြ ႀကာလာမယ္။ အဲဒီ့လိုႀကာလာတာနဲ႔အမွ် ကြ်မ္းက်င္မႈ လိုအပ္ခ်က္ေတြလည္း လိုလာမယ္။ ဒါ့ထက္ဆိုးတာက အသြင္ကူးေၿပာင္းတဲ့ ကာလအတြင္းမွာ ၿဖစ္ေပၚလာမယ့္ အခက္အခဲေတြ အမ်ားႀကီး ႀကံဳေတြ႔ နိုင္ပါတယ္။
ဒါက အသစ္ေရးရင္ ေတြ႔ရမယ့္ ဆိုးက်ိဳး၊ အၿပစ္ေတြ ၿဖစ္ပါတယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံု အေၿခခံဥပေဒကို ၿပင္ႀကမယ္ ဆိုရင္ေကာ။ ဒါကေတာ့ အခုလက္ရိွဖြဲ႔စည္းပံု အေၿခခံဥပေဒမွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ အခန္း (၁၂) မွာပါတဲ့ ၿပင္ဆင္တဲ့ေနရာမွာ လိုက္နာရတဲ့ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အခ်က္ေတြကို လိုက္နာဖို႔လိုသလို အဲ့ဒီမွာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ဆႏၵမဲအေရအတြက္ ေထာက္ခံဆႏၵမဲရဖို႔ လိုအပ္မွာ ၿဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခါ လႊတ္ေတာ္အတြင္းမွာ အခ်င္းခ်င္းသေဘာတူညီမႈ ရေအာင္ သေဘာထား ႀကီးႀကီးနဲ႔ စိတ္ရွည္ရွည္နဲ႔ထားၿပီး စည္းရံုးရမယ့္၊ ညႇိနိႈင္းရမယ့္၊ နိုင္ငံေရး ရင့္က်က္မႈေလးေတြ လည္း လိုပါတယ္။ ဘ႑ာေငြ လိုအပ္ခ်က္ရိွမယ္။ ကြ်မ္းက်င္မႈ အေထာက္အကူေတြ လိုအပ္တာေတြရိွမယ္။ ဒါေတြက လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ စိန္ေခၚမႈေတြပါ။ အဲ့ဒီေတာ့ ၿပင္ဆင္တဲ့ ေနရာမွာေတာ့ အက်ိဳးနဲ႔အၿပစ္ ၿပန္ႀကည့္လိုက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ သူက အၿပစ္ကနည္းပါတယ္။ အက်ိဳးရိွတာ မ်ားပါတယ္။ ဘာၿဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံ ဥပေဒကို ၿပင္ဆင္တဲ့ အခါက်ေတာ့ အခိ်န္တိုအတြင္းမွာ ၿပင္ဆင္တာကေတာ့ ၿပီးသြားနိုင္မယ္။ ဒါဟာ လႊတ္ေတာ္ တြင္း ကိစၥၿဖစ္ေနတာမို႔ ၿပင္ဆင္တာ အခိ်န္တိုအတြင္းမွာ ၿပီးသြားနိုင္တယ္။ အသစ္ေရးတဲ့ ေနရာမွာ ႀကံဳေတြ႔ရမယ့္ အႀကမ္းဖက္မႈေတြ၊ နိုင္ငံေရး မတည္ၿငိမ္မႈေတြလည္း မေတြ႔နိုင္ဖို႔ ပိုၿပီးေတာ့ မ်ားပါတယ္။ ေအးေအးေဆးေဆး တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ တစ္ဆင့္ၿပီး တစ္ဆင့္ ေၿပာင္းလဲသြားနိုင္တဲ့ အေနအထားေတြနဲ႔လည္း ႀကံဳနိုင္ပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခါ ၿပင္ဆင္ဖို႔အတြက္ဆိုရင္လည္း
ၿပင္မယ္ဆိုရင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံဥပေဒမွာပါ
ကြ်န္ေတာ့္အေနနဲ႔ကေတာ့ ၿပင္ဆင္တာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဆရာဦးေက်ာ္ဝင္း ခုနက ေၿပာသြားသလို အသစ္ေရးမလား၊ ၿပင္ဆင္မလားဆိုတဲ့ အပိုင္းေလးကို ဥပေဒရႈေထာင့္မွ အၿမင္ေလးကို တင္ၿပေဆြးေႏြးတာပါ။ အားလံုးလည္း ေဆြးေႏြးၿပီးၿပီဆိုေတာ့ ဆက္ၿပီးေတာ့ ဆရာဦးေသာင္းညြန္႔ကို ထပ္မံေဆြးေႏြးဖို႔မ်ား ရိွေသးလား၊ ရိွေသးတယ္ဆိုရင္ ေဆြးေႏြးေပးဖို႔ ေမတၲာရပ္ခံအပ္ပါတယ္။
ဦးေသာင္းညြန္႔။ တက္ေရာက္လာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားက ကိုယ္ေတြ႔ႀကံဳလာခဲ့တဲ့ အေတြ႔အႀကံဳ ေလးေတြအေပၚမွာ အေၿခခံၿပီးေတာ့မွ ေဆြးေႏြးသြားတာဟာ နိုင္ငံေတာ္အတြက္ အက်ိဳးၿဖစ္ ေစမယ့္ အေၿခအေနကို ဖန္တီးနိုင္ေအာင္ ေဆြးေႏြးသြားတာ ၿဖစ္တဲ့အတြက္ေႀကာင့္ အင္မတန္ မွ ေကာင္းမြန္ပါတယ္။ ေစာေစာက ဦးေက်ာ္ဝင္း ေဆြးေႏြးသြားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံဥပေဒမွာ တပ္မေတာ္ရဲ့ အခန္းက႑နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ေတြမွာ ၂၅ ရာခိုင္နႈန္း ပါဝင္သင့္တယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ၿပည့္ၿပည့္စံုစံု ေဆြးေႏြးသြားတာ ေကာင္းပါတယ္။
၂၅ ရာခိုင္နႈန္း ပါဝင္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အမ်ိဳးသားညီလာခံ က်င္းပစဥ္ကတည္းက ဒီအခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားခဲ့ႀကပါတယ္။ စဥ္းစားတဲ့အခါမွာ အခ်က္နွစ္ခ်က္ အေၿခခံၿပီး စဥ္းစားခဲ့ႀကပါတယ္။ နံပါတ္တစ္အခ်က္က ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံရဲ့ ယေန႔ရိွေနတဲ့ အေၿခအေန အရပ္ရပ္အရ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံဥပေဒထဲမွာ
ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ တပ္မေတာ္ဆိုတဲ့ အင္စတီက်ဴးရွင္းႀကီးဟာ ကြ်န္ေတာ္တို႔နိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးသမိုင္းမွာ အင္မတန္ အစဥ္အလာႀကီးမားတဲ့ တပ္မေတာ္ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒီ တပ္မေတာ္ကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့တာ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ကိုယ္တိုင္ ဖြဲ႔စည္းၿပီး တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ လက္ဆင့္ကမ္းၿပီးေတာ့ လက္ရိွအေၿခအေနအထိ ေရာက္လာတဲ့ ဒီတပ္မေတာ္ဟာ နိုင္ငံမွာေပၚေပါက္လာတဲ့ အခက္အခဲေတြ၊ ၿပည္တြင္း၊ ၿပည္ပ ၿပႆနာေတြအေပၚမွာ ေၿဖရွင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့တာ ၿဖစ္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္မွာ တိုင္းရင္း သားေတြ အားလံုး တူညီစြာ ပါဝင္ဖြဲ႔စည္းထားပါတယ္။
တိုင္းရင္းသားေတြအားလံုး ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ တပ္မေတာ္ႀကီးဟာ နိုင္ငံေတာ္ကို တကယ့္အေရး ႀကံဳလာတဲ့အခါတိုင္းမွာ ကာကြယ္ခဲ့တဲ့ အစဥ္အလာ ႀကီးမားတဲ့ တပ္မေတာ္ႀကီး ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါေႀကာင့္ ဒီလိုအေၿခအေနေတြကို လ်စ္လ်ဴမရႈသင့္ဘူး ဆိုၿပီးေတာ့ ေဆြးေႏြးႀကၿပီးေတာ့မွ ဒီအခ်က္နွစ္ခ်က္ေပၚမွာ အေၿခခံၿပီး အေၿခခံမူေတြခ်တဲ့အခါ တပ္မေတာ္ပါဝင္ရမည္လို႔ ၿပ႒ာန္း
ခဲ့ၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။ လက္ရိွ ၂ဝဝ၈ ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေၿခခံဥပေဒအရ လႊတ္ေတာ္အသီးသီးမွာ တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ပါေနတယ္။ ပါေနတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေတြဟာ ဒီမိုကေရစီ နိုင္ငံ ထူေထာင္တဲ့အခါမွာ၊ ဒီမိုကေရစီက်င့္စဥ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့အခါမွာ တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ကပ်က္ကယက္လုပ္ခဲ့ၿခင္း ရိွခဲ့သလား။ အခုထိမရိွခဲ့ပါဘူး။ သူတို႔ဟာ လည္း လက္ရိွအေၿခအေနမွာ တပ္မေတာ္သည္ ဒီမိုကေရစီကို လိုလားေသာ တပ္မေတာ္လို႔ ၿမင္ပါတယ္။
ဒါဟာ အခ်က္တစ္ခ်က္ပါ။ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ကိုယ္တိုင္လည္း ဒီမိုကေရစီ လိုလားၿပီးေတာ့ တၿဖည္းၿဖည္း ေၿဖေလွ်ာ့ဖို႔ ေၿပာဆိုခဲ့တဲ့ အခ်က္ေတြလည္း ရိွပါတယ္။ တပ္မေတာ္ ပါဝင္မႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အေၿခခံဥပေဒမွာ သံုးထားတဲ့အသံုးအနႈန္း စကားအသံုး အနႈန္းကလည္း ၂၅ ရာခိုင္နႈန္းအထိဆိုၿပီးေတာ့
ေနာက္တစ္ခုက ေဒါက္တာတူးဂ်ာ ေဆြးေႏြးသြားတဲ့ ကိစၥေလးေတြ၊ ေနာက္ ေဒါက္တာ အင္ဒရူး ေဆြးေႏြးသြားတဲ့ ကိစၥေလးေတြ၊ Self Determination ကိုယ္ပိုင္ၿပ႒ာန္းခြင့္ ဆိုတာ ကလည္း ဥပေဒဆိုတာဟာ အေၿခခံ ဥပေဒေရာ၊ တည္ဆဲဥပေဒေရာ အားလံုးဟာ it is the living law အၿမဲတမ္း ရွင္သန္ေနရမယ္။ အေၿခအေနနဲ႔ အခိ်န္အခါေပၚမွာ မူတည္ၿပီးေတာ့ ၿပင္သင့္ရင္လည္း ၿပင္ရမယ္။ ၿဖည့္စြက္သင့္ရင္လည္း ၿဖည့္စြက္ရမယ္။ ဒါေတြဟာ အားလံုး တုိင္တုိင္ပင္ပင္ ညႇိညႇိနႈိင္းနိႈင္း ေဆြးေႏြးၿပီးေတာ့ သေဘာတူညီခ်က္နဲ႔ လုပ္လို႔ရိွရင္ ၿပင္လို႔လည္း ရတယ္။ ၿဖဳတ္လို႔လည္း ရတယ္။ ဖ်က္လို႔လည္း ရတယ္။
ဒီေတာ့ ခုနက ကိုယ္ပိုင္ၿပ႒ာန္းခြင့္နဲ႔ပ
ဒီေတာ့ဒါေတြဟာ အားလံုးညႇိညႇိနိႈင္းနိႈင္းန
တိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ ၿပည္နယ္ေတြမွာ ကိုယ့္ေၿခေထာက္ေပၚကိုယ္ရပ္တ
နိဂုံးပိုင္းျဖစ္ေသာ အပိုင္း ၅ ဆက္လက္တင္ျပပါမည္။
ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာမွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။