Tuesday, October 1, 2013

ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္တူေသာျငိမ္း ခ်မ္းေရးႏွင့္ စစ္မွန္ေသာ သႏၷိဌာန္ (မွဴးေဇာ္)

,

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
နိဒါန္း
_____
ကုလသမဂၢ လုံျခဳံေရးေကာင္စီ သမိုင္းတြင္ စစ္ေအးကာလေနာက္ခံကားခ်ပ္၌ စားပြဲခုံကို ရွဴးဖိနပ္ ျဖင့္ ေခါက္၍ စကားေျပာၾကားခဲ့ေသာ ဆိုဗီယက္ ေခါင္းေဆာင္ ခရူးရွက္၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္သည္ ရာဇဝင္ တြင္ရစ္ခဲ့ျပီ ျဖစ္သည့္ မွတ္တမ္းပုံရိပ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။

စစ္ေအးကာလအထြဋ္အထိပ္ျမင့္မားေနခ်ိန္တြင္ အနီေရာင္ႏုိင္ငံမ်ား၏ အႀကီးအမွဴးသဖြယ္ျဖစ္ေသာ ဆိုဗီယက္ ေရႊထီးေဆာင္းခဲ့စဥ္က ကြန္ဖရင့္ဒစ္ပလို ေမစီ ပုံရိပ္မ်ားသည္ ယေန႕ေသာ္ ေႏွာင္းတေျမ႕ေျမ႕ မွတ္တိုင္ေဟာင္းမ်ားအျဖစ္ ထင္က်န္ရစ္ခဲ့ျပီ ျဖစ္ သည္။

ကြန္ဖရင့္ဒစ္ပလိုေမစီသမိုင္းတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပုံရိပ္မ်ား အညတရ မဟုတ္ခဲ့သည္ကိုလည္း မွတ္ တမ္းမ်ား အထင္အရွား ေတြ႕ရွိရသည္။

ကုလသမဂၢႏွင့္ စားပြဲထုသံမ်ား
_____________________
လုံျခဳံေရးေကာင္စီတြင္ ခရူးရွက္ ရွဴးဖိနပ္ျဖင့္ မေခါက္ခင္ အခ်ိန္ေစာ၍ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျဖစ္စဥ္တစ္ ရပ္ ကုလသမဂၢသမုိင္းတြင္ အထင္အရွားရွိခဲ့သည္။

တစ္ခုေသာ အေထြေထြညီလာခံအစည္းအေဝးတစ္ခု တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ သံတမန္ ကိုယ္စားလွယ္ ဘားမားတင္ေမာင္(အဂၤလိပ္ဘာသာစကားျဖင့္ ထုတ္ေဝေသာ ဘားမားသတင္းစာပိုင္ရွင္)၏ စားပြဲထုသံျပင္းျပင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတကာသံတမန္မ်ား အံၾသမင္တက္သြားခဲ့ရ သည္။ ဘားမားဦးတင္ေမာင္သည္ မူလကတည္းက အစည္းအေဝးအစီအစဥ္ကို ၾကဳိတင္ၾကည့္ရႈထားျပီး ျမန္မာႏုိင္ငံအလွည့္ ေရာက္မည့္ အခ်ိန္ကို မွတ္သားထားခဲ့သည္။

သို႕ေသာ္ အခမ္းအနားမွဴးက မည္သို႕ မည္ပုံ လုပ္လိုက္သည္မသိ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုယ္စားလွယ္ ေျပာၾကားရမည့္ အလွည့္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအမည္ကို ေၾကညာျခင္းမျပဳဘဲ အိႏၵယႏုိင္ငံကို အလွည့္ေက်ာ္၍ ေၾကညာခဲ့သည္။

အိႏၵိယ သံအမတ္ႀကီးက ေနရာမွ ထကာ အစည္းအေဝးတက္ေရာက္လာသူမ်ားအား ႏႈတ္ခြန္းဆက္လ်က္ နိဒါန္းပ်ဳိးေနခ်ိန္တြင္ ဘားမား ဦးတင္ေမာင္၏ အစည္းအေဝး စားပြဲရွည္ႀကီးကို ေဆးလိပ္ျပာခြက္ႏွင့္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ေခါက္ခဲ့ရာ အစည္းအေဝးခန္းမႀကီးတစ္ခုလုံး တိတ္ဆိတ္ျငိမ္သက္သြားခဲ့ရသည္။

ဤတြင္ ဘားမားဦးတင္ေမာင္က ယခုအစည္းအေဝး မစတင္မီတြင္ ေသခ်ာေစရန္ အခမ္းအနားအစီအစဥ္ကို စစ္ေဆးခဲ့ေၾကာင္း၊ ယခု အလွည့္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံကိုယ္စားလွယ္ေျပာၾကားရမည့္ အစီအစဥ္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သို႕ေသာ္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကိုယ္စားလွယ္ကို အလွည့္ေက်ာ္၍ ေခၚယူျခင္းမွာ မူလအစီအစဥ္ကို ခ်ဳိးေဖာက္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း စသည္ ျဖင့္ အသံမာမာထန္ထန္ျဖင့္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ထိုအခါ အိႏၵိယႏုိင္ငံကိုယ္စားလွယ္ကလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ေဆြးေႏြးေျပာၾကားႏုိင္ပါေၾကာင္း ေျပာ၍ ျပန္ထိုင္သြားခဲ့သလို အခမ္းအနားမွဴးကလည္း ေတာင္းပန္စကား ေျပာကာ ျမန္မာႏိုင္ငံအလွည့္
ေပးခဲ့ရသည္။

ဤသည္မွာ ကုလသမဂၢသမိုင္းတြင္ ပထမဆုံးေသာ စားပြဲခုံကို ေဆးလိပ္ခြက္ျဖင့္ ေခါက္ခဲ့သည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ ျဖစ္သည္။ ယင္းေနာက္ မၾကာမီတြင္ လုံျခဳံေရးေကာင္စီ၌ ခရူးရွက္က စားပြဲခုံကို ရွဴးဖိနပ္ ျဖင့္ ေခါက္သည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ ေပၚေပါက္လာရာ အခ်ဳိ႕ကလည္း ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုသည္ အေထြ ေထြညီလာခံ၌ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ လုပ္ေဆာင္ပုံကို အတုယူ၍ ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္သည္ ဟု ယူဆခဲ့ၾကသည္။

ထုိေခတ္ထိုအခါက ျမန္မာသံအမတ္ႀကီး ဦးသန္႕ႏွင့္ ျမန္မာသံတမန္မ်ားသည္ အာဖရိက ကိုလိုနီႏုိင္ငံမ်ား လြတ္လပ္ေရး ရရွိရန္အတြက္ ႀကဳိးပမ္းေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ရသလို တရုတ္ျဖဴကူမင္တန္မ်ား က်ဴးေက်ာ္မႈႏွင့္ပတ္သက္၍လည္း အေမရိကန္၊ တရုတ္(ထိုစဥ္က ခ်န္ေကရွတ္တရုတ္)ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ စကား စစ္ထိုးခဲ့ရာ သံတမန္မ်ား အတုယူခဲ့ရသည့္ ကမာၻေက်ာ္ သံခင္းတမန္ခင္း စကားလုံးစစ္ပြဲ တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ရ သည္။

ျမန္မာ သံတမန္မ်ားသည္ ၾကားေနေရးမူဝါဒျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာအေရးကိစၥမ်ားတြင္ ျပတ္ျပတ္သား သား မွန္မွန္ကန္ကန္ ရပ္တည္ခဲ့၍ ကုလသမဂၢအစည္းအေဝးမ်ားတြင္ ျမန္မာ ပါမွ ပြဲစည္သည့္ အေန အထားမ်ဳိး ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ဘက္မလိုက္ႏုိင္ငံမ်ား အစုအေဝးကို စတင္ထူေထာင္ခဲ့သည့္ႏုိင္ငံမ်ား၊ WTO အဖြဲ႕ စတင္ထူေထာင္ခဲ့သည့္ႏုိင္ငံမ်ား၊ IAEA စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ႏုိင္ငံမ်ား စသည္တို႕တြင္ပါဝင္ခဲ့ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ျငိမ္းခ်မ္းစြာယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးမူႀကီး(၅)ခ်က္ကို စတင္ခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံလည္း ျဖစ္ သည္။

ဆိုလိုရင္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံတကာ ကြန္ဖရင့္ဒစ္ပလိုေမစီတြင္ တက္တက္ၾကြၾကြ ေဆာင္ ရြက္ခဲ့သလို ခ်မွတ္ထားေသာ ႏိုင္ငံျခားေရးမူဝါဒႏွင့္အညီ ျပတ္ျပတ္သားသား ရပ္တည္ခဲ့ေသာ ဦးေဆာင္ ႏိုင္ငံျဖစ္ခဲ့သည့္ အတိတ္ေဟာင္းက ေရႊထီးေဆာင္းခဲ့သည့္ အေျခအေနကို ေပၚလြင္ေစလိုျခင္း ျဖစ္သည္။

ပုံရိပ္အသစ္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ျခင္း
____________________________
မည္သို႕ပင္ဆိုေစ အေျခအေနအရပ္ရပ္အရ ေနာက္က်က်န္ရစ္ခဲ့ရျပီး ဦးေဆာင္ႏုိင္ငံ မဟုတ္ေတာ့ သည့္ ေနာက္လိုက္ႏုိင္ငံတစ္ႏိုင္ငံဘဝ သက္ဆင္းခဲ့ရသည္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားကို ယေန႕ ေက်ာ္ျဖတ္ႏုိင္ခဲ့ျပီ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံတကာက ေမွ်ာ္လင့္မထားခဲ့ေသာ ဒီမိုကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ျဖစ္ ထြန္းေပၚေပါက္လာခဲ့ျပီးေနာက္ ႏိုင္ငံ့ဥပဓိ၊ ႏိုင္ငံ့ဂုဏ္သိကၡာမွာ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ျပန္လည္ဦးေမာ့လာႏုိင္ ခဲ့သည္။ ဤသို႕ ႏုိင္ငံတကာအသိုင္းအဝိုင္းမွ ၾကည့္ျမင္ေသာ မ်က္လုံးအေရာင္မ်ား ေျပာင္းလဲေစခဲ့သည့္ ေနာက္ခံအေၾကာင္းတရားမွာ ဤႏုိင္ငံ၊ ဤျပည္ေထာင္စုမွ အေျမာ္အျမင္ျပည့္ဝေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ား ျဖစ္ေပသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ မတန္ေသး ဟူေသာ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကို ညီညြတ္မႈျဖင့္ ေခ်ဖ်က္ခဲ့ရသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ အာဆီယံကို ေခါင္းေဆာင္ရန္ မတန္ေသး ဟူေသာ ကန္႕ ကြက္မႈမ်ားကို ဇာတိမာန္ျဖင့္ ေခ်ဖ်က္ခဲ့ရသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ လူရာဝင္လာေစရန္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ႀကီးႏွင့္ အစိုးရ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ား၊ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ မီဒီယာမ်ား စသည္တို႕အားလုံး၏ ႀကဳိး ပမ္းမႈမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ခဲ့ရသည္။

ျမန္မာ့ေႏြဦး ဟု တင္စားေခၚတြင္ ေစရသည္အထိ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို ေသြးထြက္ သံယို မရွိ လွလွပပ ကူးေျပာင္းႏိုင္ခဲ့ျပီး ေနာက္ Icon of Democracy ဟု သတ္မွတ္ထားေသာ ေဒၚေအာင္ ဆန္းစုၾကည္၊ Icon of Reform ဟု ေခၚတြင္ၾကေသာ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး၊ တိုင္းရင္းသား ေခါင္း ေဆာင္မ်ား၊ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ျပည္သူမ်ား၏ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးပုံရိပ္မ်ားသည္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၏ ပုံရိပ္အသစ္ကို တည္ေဆာက္ႏုိင္ေစခဲ့သည္။

ဖြံ႕ျဖဳိးေရး အရင္သြားမလား၊ ဒီမိုကေရစီအရင္ သြားမလား၊ ေရြးရခက္သည့္ဤလမ္း(၂)သြယ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အျငင္းအခုန္မ်ား ျမင့္တက္ေနခိ်န္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရြးခ်ယ္လိုက္သည့္ လမ္းမွာ ဖြံ႕ျဖဳိးေရးေရာ ဒီမိုကေရစီပါ ဒြန္တြဲေဖာ္ေဆာင္သည့္ လမ္း ေၾကာင္း ပင္ ျဖစ္ေနသည္။ ဒီမိုကေရစီ ခရီးအစ သက္တမ္း(၂)ႏွစ္ခြဲတြင္ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဦးေမာ့ေရး၊ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းမႈ ရရွိေရးတို႕ကို အျပင္းအထန္ ႀကဳိးစားေနရဆဲ ျဖစ္သည္။ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ႀကဳံေတြ႕ ခဲ့ရေသာ ပဋိပကၡမ်ားမွာ စနစ္ေဟာင္း ေခတ္ေဟာင္းတြင္ မီးခဲ ျပာဖုံး ျဖစ္ေနခဲ့ျပီး လြတ္လပ္ ပြင့္လင္း လာခ်ိန္၌ တဟုန္းဟုန္း ျပန္လည္ေတာက္ေလာင္ခဲ့ရသည္မွာ တိုင္းျပည္၏ ကံၾကမၼာဟု ဆိုရေပမည္။

ျပန္လည္ႏိုးထလာေသာ အမ်ဳိးသားေရးဝါဒကို ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး၌ ပုံေအာလာေစရန္ ႏုိင္ငံ ေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားက လမ္းျပေပးလ်က္ ရွိသည္။

သို႕ေသာ္လည္း ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လွည့္လုိေသာ လူတစ္စုက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးသမားမ်ားကို ပစ္မွတ္ထားျပီး တုိက္ခိုက္လာျခင္း၊ အဆိုပါတိုက္ခိုက္မႈ မ်ားေနာက္တြင္ လူထုကို လႈံ႕ေဆာ္မႈေပးႏိုင္ေသာ မီဒီယာအခ်ဳိ႕ ပါဝင္လာ ျခင္း၊ ဒီမိုကေရစီ ေၾကြးေၾကာ္ သံမ်ားၾကားတြင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလား၊ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ေရးလား တိတိက်က် မခြဲျခားႏုိင္သည့္ မိုးတိမ္ေလလား၊ ျမဴႏွင္းေလလား ဝိေရာဓိမ်ား ထြက္ေပၚလာျခင္း၊ ဖန္ခြက္ထဲက ေရတစ္ဝက္ကို တစ္ဝက္ သာ ရွိသည္ ဟူေသာ အႏႈတ္လကၡဏာကိုသာ ကိုင္ေဆာင္ထားျခင္း၊ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ႏိုင္ငံေရးလက္နက္တပ္ဆင္ေရးသဖြယ္ သေဘာပိုက္၍ ေထာင္ေခ်ာက္ဆင္ေနျခင္း စသည္တို႕မွာ စိတ္ မေကာင္းဖြယ္ရာပင္ ျဖစ္ေနသည္။

ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးအဆင့္တိုင္းႏွင့္ ေနရာတိုင္းတြင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲ ေရးသမားမ်ား လိုအပ္သလို ယင္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အင္အား ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႕လာေစရန္အတြက္ အသိအမွတ္ျပဳသင့္သည္တို႕ကိုလည္း အသိအမွတ္ျပဳၾကရေပလိမ့္မည္။

ျငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္(၃)ရပ
______________________
ျပည္တြင္းစစ္မီး မျငိမ္းသတ္ႏုိင္သေရြ႕ ႏိုင္ငံေရးတည္ျငိမ္မႈ၊ စီးပြားေရးပတ္ဝန္းက်င္တည္ျငိမ္မႈ ရရွိ ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးသည္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁၈ ရက္ေန႕မွစ၍ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းအားလုံးသို႕ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ႏုိင္ရန္ သံလြင္ခက္ ကမ္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ထိုအခ်ိန္မွစ၍ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ယုံၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရးသည္ ယေန႕အခ်ိန္တြင္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြြဲ႕ေပါင္း ၁၄ ဖြဲ႕တို႕ႏွင့္ ျပည္နယ္အဆင့္၊ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ သေဘာတူ စာခ်ဳပ္ေပါင္း (၃၇)ခု ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ခဲ့ျပီ ျဖစ္သည္။ ႀကဳိတင္ကန္႕သတ္ခ်က္ မထားရွိေသာ ဒိုင္ယာေလာ့ကို အေျခခံ၍ ၂၁ ရာစု ေနျပည္ေတာ္ညီလာခံႀကီးတြင္ ႏုိင္ငံေရးစာရင္း အျပီးတိုင္ရွင္းလင္းရန္ ေလွ်ာက္လွမ္း ေနျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။

လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ားအခ်င္းခ်င္း ညွိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္သည့္ ဒိုင္ယာေလာ့ ျဖစ္ သည္ႏွင့္အညီ အစိုးရႏွင့္ တပ္မေတာ္တို႕က ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးရေသာ္လည္း သေဘာတူညီခ်က္မ်ား ခိုင္မာ၍ အရွည္သျဖင့္ တည္တံ့ေစရန္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကိုလည္း ထည့္သြင္းေဆာင္ရြက္ ခဲ့သည္။

ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး၏ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးသို႕ ခ်ီရာလမ္းကို (၁) ႏိုင္ငံတစ္ဝွမ္းလုံး အပစ္ အခတ္ရပ္စဲေရး National Ceasefire Accord/ National Ceasefire Agreement ၊ (၂) ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံု ေဆြးေႏြးပြဲႀကီးအတြက္ မူေဘာင္ေရးဆြဲေရး Framework Agreement for Political Dialogue၊ (၃) အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးေရးညီလာခံ National Political Dialogue စသည့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ အဆင့္(၃)ဆင့္ျဖင့္ ဆက္လက္ေလွ်ာက္လွမ္းသြားမည္ ျဖစ္သည္။

အဆင့္(၁)ကို ေအာက္တိုဘာလကုန္တြင္ က်င္းပျပဳလုပ္ႏုိင္ရန္ ေမွ်ာ္မွန္းေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိျပီး တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းအားလုံး ပါဝင္ေသာ သေဘာတူညီခ်က္တစ္ရပ္ ရရွိရန္ ဦးတည္ ထားသည္။ ယင္းသေဘာတူညီခ်က္ကို ျပည္သူ႕ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပါဝင္ေသာ လႊတ္ေတာ္တြင္ အတည္ ျပဳ မွတ္တမ္းတင္ထားရွိရမည္ ျဖစ္သည္။

အဆင့္(၂)ကို ႏိုဝင္ဘာလ သို႕မဟုတ္ ဒီဇင္ဘာလအတြင္း က်င္းပ ျပဳလုပ္ႏုိင္ရန္ ေမွ်ာ္မွန္းထား သည္။ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတႀကီး၊ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ မ်ားႏွင့္ ဝန္ႀကီး ဦးေအာင္မင္းတို႕အေနျဖင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲျပီး ေနာက္ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈမ်ားကို လႊတ္ေတာ္သို႕ မ်က္ႏွာလႊဲခဲပစ္ လႊဲေျပာင္းေပးမည္ ဟူေသာ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားျဖင့္ ေတာင္းဆိုမႈမ်ား ျပဳလုပ္လ်က္ ရွိေနသည္။ ကမာၻ႕ႏုိင္ငံအသီးသီးတို႕တြင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား နည္းတူ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု တပ္မေတာ္တို႕ကသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးစားပြဲဝိုင္းမ်ားကို တာဝန္ယူ ေဆာင္ရြက္ရမည္သာ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈ အတြက္ အားလုံးပါဝင္ ေရးဆြဲထားေသာ မူေဘာင္ ေပၚထြက္လာလွ်င္ ယင္းမူေဘာင္ကို သမုိင္းဝင္ မွတ္တမ္းတင္ရန္ လႊတ္ေတာ္တြင္ ထားရွိရမည္ ျဖစ္သည္။ ဤအဆင့္သည္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈမ်ားအတြက္ တိက်ခိုင္မာေသာ မူေဘာင္သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား ရရွိရန္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္ျပီး ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲအတြက္ လိုအပ္သည္မ်ား ျပင္ဆင္သည့္အဆင့္လည္း ျဖစ္ သည္။

အဆင့္(၃)ကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းတြင္ က်င္းပႏုိင္ရန္ ေမွ်ာ္မွန္းထားသည္။ အဆင့္(၂)မွ ရရွိခဲ့ ေသာ Framework Agreement မ်ားကို ဤအဆင့္တြင္ အျပီးအျပတ္ ေဆြးေႏြးၾကရန္သာ ျဖစ္သည္။ ဤညီလာခံတြင္ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ျပဳိကြဲထိခိုက္ေစႏုိင္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကလြဲ၍ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ထူေထာင္ေရး၊ သယံဇာတခြဲေဝမႈ၊ အခြင့္အာဏာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ခြဲေဝမႈ၊ တန္းတူ ေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ ျပဌာန္းခြင့္ စသည္တို႕ အားလုံး ေဆြးေႏြးညွိႏႈိင္းႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။ ဤအဆင့္သည္ ႏိုင္ငံေရးအင္အား စုမ်ား ေတာင္းဆိုေနေသာ ဒုတိယပင္လုံႏွင့္ တူညီေသာ အားလုံးပါဝင္သည့္ အမ်ဳိးသား အဆင့္ ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးမႈ ညီလာခံ ျဖစ္လာေပမည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္း ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားေရာ လႊတ္ေတာ္ပႏုိင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားသာမက အရပ္ဘက္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားလည္း ပါဝင္ႏုိင္မည့္ All Inclusive Political Dialogue ျဖစ္လာေပမည္။

နိဂုံး
___
ႏိုင္ငံေရးစားပြဲဝိုင္းမ်ားကို ျဖတ္သန္းရာတြင္ Agree-to-Disagree ကို လက္ခံႏိုင္ရန္ လိုအပ္သလို ဘက္တစ္ဘက္တည္း အျမင္ထက္ သန္း(၆၀)အျမင္ကို ျမင္ေယာင္ၾကည့္ၾကရန္လည္း လိုအပ္ေပမည္။

စစ္မွန္ေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ျခင္းသည္ ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ျခင္း ျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ ရန္-ငါ အစြဲႏွင့္ သူ႕ဘက္-ကိုယ့္ဘက္ ထည့္တြက္ျခင္းမ်ား ေရွာင္ရွားၾကရန္လည္း အေရးႀကီးေပသည္။ သမိုင္းႏွင့္ ခ်ီေသာ အမုန္းတရားမ်ားေၾကာင့္ သမုိင္းႏွင့္ခ်ီေသာ ဆုံးရႈံးမႈမ်ား ရရွိခဲ့ျပီး ျဖစ္သလို သမုိင္းႏွင့္ခ်ီ၍လည္း ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈႏြံအတြင္း သက္ဆင္းခဲ့ၾကရသည္။

ဤႏုိင္ငံ၏ အနာဂတ္ကို ခ်နင္း၍ စစ္ခင္းရာေရာက္ေန ေသာ ျပည္တြင္းစစ္သည္ ယေန႕ႏုိင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈသစ္အရလည္း လိုက္ေလ်ာညီေထြ မရွိေတာ့သည့္ အျပင္ အဘက္ဘက္ ေနာက္က်က်န္ရစ္ခဲ့ေသာ တုိင္းျပည္အတြက္လည္း မ်ားစြာ ရင္နာဖြယ္ရာ ေကာင္းလွေပသည္။

အဆိုးဆုံးမွာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ႏုိင္ငံေရးအျမတ္ထုတ္လိုသူ မ်ားက ကစားကြင္းအျဖစ္ အသုံးခ်ႏုိင္ရန္ ႀကဳိးပမ္းလာၾကျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးသည္ အျမတ္ထုတ္ေကာင္းေသာ ႏုိင္ငံေရးလက္နက္ မဟုတ္သလို ၂၀၁၅ အိပ္မက္မ်ားျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္ထားရန္ လည္း မသင့္ေပ။

စစ္တလင္းမွ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူမ်ားမွာ ႏိုင္ငံေရးဟူသည္ ဘာမွ မသိရွာၾကပါ၊ ေတာ္ လွန္ေရးဟူသည္ကိုလည္း မၾကည့္ႏုိင္အားပါ။ ဝဲ-ယာႏုိင္ငံေရး အယူဝါဒ ကြဲလြဲမႈမ်ား နိဂုံးခ်ဳပ္ခဲ့ျပီ ျဖစ္သည့္ ျမန္မာ့ေႏြဦးသည္ တိုင္းရင္းသားအားလုံးအတြက္ ေႏြဦး ျဖစ္သည္ကို တိုင္းရင္းသားအားလုံးက လက္ခံၾက ရန္ အေရးႀကီးေနျပီ ျဖစ္သည္။

လက္ရွိ Stakeholder မ်ားအေနျဖင့္ ေရွ႕တန္းတင္ထားေသာ အက်ဳိးစီးပြား မ်ား၊ ေတာင္းဆိုမႈမ်ားမွာ မိမိတို႕အက်ဳိးစီးပြားလား၊ သန္း(၆၀)အက်ဳိးစီးပြားလား ဟူသည္ကို ျပတ္ျပတ္သား သား စည္းျခားရန္ လိုအပ္ေနျပီ ျဖစ္ပါေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုးတင္ျပလိုေပသည္။

ဂၽြန္-အက္ဖ္-ကေနဒီ၏ စကား တစ္ခြန္း ရွိပါသည္။“လူသားတို႕ေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားရေသာစစ္ပြဲမ်ားကို လူသားတို႕ကပင္ ျငိမ္းသတ္ႏုိင္ရမည္” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ယေန႕ ေခါင္း ေဆာင္မ်ား၏ သန္း(၆၀)ကို မ်က္ႏွာမူႏုိင္မႈ၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္တူေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး အမွန္တစ္ကယ္လိုလား မႈသာ လုိအပ္ျပီး ယင္းေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ စစ္မွန္ေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး သံႏၷိဌာန္သာ လိုအပ္ေပမည္။
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
[Source : The Voice Weekly, Monday, Sept 30-Oct 6, 2013]
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

0 comments to “ျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္တူေသာျငိမ္း ခ်မ္းေရးႏွင့္ စစ္မွန္ေသာ သႏၷိဌာန္ (မွဴးေဇာ္)”

Post a Comment