People-centered Development ဆိုတဲ့ အယူအဆကို ၁၉၈၀ လြန္ႏွစ္မ်ားတံုးက David Korten ဆိုတဲ့ ပညာရွင္တစ္ေယာက္က စတင္ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုတယ္။
၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ပတ္၀န္းက်င္ေလာက္ကလည္း သမၼတၾကီး မိန္႔ခြန္းထဲမွာ အဲ့ဒီစကားလံုး သံုးစြဲသြားတာ ၾကားလိုက္မိပါတယ္။ People-centered Development လုပ္ငန္းေတြကို ဦးစားေပး လုပ္သြားမယ္လို႔ ေျပာခဲ့တာ။
People-centered Development ရဲ႕ အယူအဆေတြ၊ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြ၊ သီအိုရီပိုင္းေတြျဖင့္ စာေလးမဆိုးလို႔ အက်ယ္မေဆြးေႏြးလို။
သို႔ေသာ္ တိုက္တိုင္ဆုိင္ဆိုင္ ၁၁၅ မိုင္ စခန္းက၊ လမ္းေဘးေစ်းသည္ေတြ ဖယ္ရွားတဲ့ ကိစၥ၊ မေန႔ညကမွ ဖတ္လိုက္ရသမို႔ ဒီအေၾကာင္း နည္းနည္း ေျပာခ်င္လာမိတယ္။
People-centered Development မွာ အဓိကပါ၀င္တဲ့ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုက sustainability..
အဲ့ဒီ sustainability ထဲမွာမွ ေဒသခံလူထုရဲ႕ ၀င္ေငြတိုးေအာင္၊ ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚ ကိုယ္ရပ္ႏုိင္ေအာင္ အေသးစားလုပ္ငန္းေလးေတြ လုပ္ေပးရမယ္ဆိုတာ အေတာ ္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ပါ၀င္ပါတယ္။
အခု ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏုိင္ငံဟာ People-centered Development မူ နဲ႔ သြားေနပါတယ္။
ဒါဆို အခု ျဖဴးၿမိဳ႕က ရြာအုပ္စု တစ္ခုအနားမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၁၁၅ မိုင္ စခန္းၾကီး အရင္ေခတ္က ေဆာက္ခဲ့ၾကတယ္။ ဘာမွ လုပ္မေပးခဲဘူးဆိုလည္း ထားပါေတာ့။ အရင္ေခတ္က ကိုး။
သို႔ေသာ္ အခု ေခတ္မယ္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ စဥ္းစားသင့္တဲ့ ပံုစံ (mindset)က
အဲ့ဒီ ေဒသခံေတြအတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာလုပ္ေပးသင့္သလဲ၊ ဘာလုပ္ေပးႏုိင္မလဲ၊ ဘာလုပ္ေပးရမလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြကို အေျဖရွာဖို႔လို႔ ယူဆမိပါတယ္။
မွန္ပါတယ္။
အဲ့ဒီ လမ္းေဘးေစ်းသည္ေတြေၾကာင့္ ကားရပ္နားစခန္းၾကီး ညစ္ပတ္တာ၊ အက်ည္းတန္တာ၊ စသည္၊ စသည္၊ ကၽြန္ေတာ္လည္း ခဏခဏ ျဖတ္သြားေနသမို႔ သိပါတယ္။
အခု ဓာတ္ပံုထဲ ရွင္းသြားၿပီဆိုေတာ့ ပထမဆံုး ခံစားခ်က္က ၀မ္းသာစရာေကာင္းတယ္ေပါ့။
သို႔ေသာ္ ဆက္ေတြး မိတာက
အဲ့ဒီ ေဒသခံ ေစ်းသည္ေလးေတြ စီးပြားပ်က္ရွာၿပီ ဆိုတဲ့ အခ်က္။
တကယ္ ရိုးရိုးေလး စဥ္းစားရင္ သူတို႔က ေဒသခံဆိုေတာ့ အိမ္ရွင္ဗ်။ က်န္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ခရီးသြားေတြကသာ သူစိမ္းေတြ။
win-win ဆိုတာ ၂ဖက္လံုး အဆင္ေျပတဲ့ အေျဖ ျဖစ္ရမယ္။
အခု သန္႔ရွင္းသပ္ယပ္ၿပီး စည္းကမ္းရွိတဲ့ ကားရပ္နားစခန္းကေလး ျမင္ရေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သူစိမ္းေတြကျဖင့္ လိုခ်င္တာ ရခဲ့ၿပီေပါ့ေလ။
သို႔ေပသိ အဲ့ဒီ ေဒသခံ ေကာက္ညွင္းက်ည္ေတာက္ သည္ေတြ၊ အသုတ္သည္ေတြ၊ ဖရဲသီးသည္ေတြ၊ အေအးဆိုင္ေလးေတြ စသည္စသည္။ သူတို႔ေတြအတြက္ေကာ တစ္ခုခု စဥ္းစားေပးၾကရင္ မေကာင္းဘူးလား။
နံပါတ္တစ္- ေဒသခံပဲ ျဖစ္ရမယ္။
နံပါတ္ႏွစ္-စည္းကမ္းေတာ့ မရွိမျဖစ္ ရွိရမယ္ေပါ့ဗ်ာ။ သူတို႔ေတြ က်န္းမာေရးနဲ႔အညီ ေစ်းေရာင္းႏုိင္ဖို႔၊ သန္႔ရွင္းသပ္ယပ္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ သင္တန္းေတြ ေပးရမွာက စည္ပင္သာယာရဲ႕ အလုပ္ပဲ။
သူတို႔ဟာ စည္းကမ္းမရွိလို႔ ေစ်းမေရာင္းရတာ။ စည္းကမ္းရွိလာေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရမွာ အာဏာပိုင္ရဲ႕ အလုပ္။ ေလ့က်င့္ေပးလို႔မွ စည္းကမ္းမရွိတဲ့သူကျဖင့္ ဖယ္တာေတြ အေရးယူတာေတြ လုပ္ခ်င္ လုပ္ရမေပါ့။ ဒါက တစ္ပိုင္း။
နံပါတ္သံုး-ကားရပ္နားစခန္းလို မဟုတ္ဘဲ အျခား ေျမကြက္လပ္၊ အနီးအနားမွာ ေဒသထြက္ကုန္ပစၥည္းေတြ ေရာင္းတဲ့ ေစ်းေလးတစ္ခု စည္းကမ္းတက် ဖြင့္ေပးတာမ်ိဳး။
ဒါက all inclusiveness သေဘာလည္း ပါတယ္။
၁၁၅ မိုင္ကို သူစိမ္းေတြက ဖြင့္၊ သူစိမ္းေတြပဲလာ၊ သူစိမ္းေတြပဲ ေကာင္းစားၿပီး၊ ေဒသခံေတြ ဘာမွ အက်ိဳးေက်းဇူး မရရင္ ၁၁၅ မိုင္ဟာ သူတို႔နဲ႔ မဆုိင္ဘူးလို႔ ထင္လာမယ္။
၁၁၅ မိုင္စခန္းက ရရွိတဲ့ အက်ိဳးေက်းဇူးကို ခံစားရသူေတြထဲမွာ ေဒသခံေတြပါမွ သူတို႔အတြက္ အက်ိဳးရွိပါလားဆိုကာ ဒါကို ၀ိုင္း၀န္းထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္တဲ့အထဲ သူတို႔ ပါ၀င္လာၾကမွာ။
အခ်ဳပ္ဆိုရရင္
၁၁၅ မိုင္စခန္းက လမ္းေဘးဆိုင္ေတြကို တစ္ခုခု စနစ္တက် ျပန္မစီစဥ္ေပးဘဲ ဖယ္ရွားတယ္ဆိုရင္ျဖင့္
ႏုိင္ငံရဲ႕ အခုသြားေနတယ္ ဆိုတဲ့ People-centered Development မူနဲ႔ ကြဲလြဲမႈ ရွိေနပါလိမ့္မယ္။
သူတို႔ ေဒသခံေတြ အတြက္လည္း တစ္ခုခု ျပန္စဥ္းစားၿပီး လုပ္ေပးသင့္တယ္လို႔ ယူဆမိပါေၾကာင္း။